Verizon Connect rapport: fleets dupe van krapte op arbeidsmarkt

Verizon Business publiceert vandaag de onderzoeksresultaten van het jaarlijkse wereldwijde Fleet Technology Trends Report. Het onderzoek is afzonderlijk uitgevoerd door Bobit (VS) en ABI Research (EMEA en APAC) en heeft reacties van meer dan 2.500 fleet managers, executives en andere mobiele bedrijfsprofessionals in elf landen.

Een algemeen inzicht dat uit het rapport naar voren komt, is de effectiviteit van fleet management technologie bij het verbeteren van de productiviteit en de output van bestaande activa en middelen om de aanhoudende economische uitdagingen aan te pakken.

“Niet alle voertuigen zijn vervangbaar en niet alle gaten in het personeelsbestand kunnen worden gevuld. Wagenparken kunnen meer halen uit hun bestaande fleet, apparatuur en arbeidsmiddelen, zoals het investeren in slimme oplossingen. Denk aan asset tracking en EV-technologie”, zegt Peter Mitchell, Senior Vice President and General Manager, Verizon Connect. “Fleet management technologie kan nu een brug slaan tussen het aannemen en later vervangen van voertuigen door het efficiënter en winstgevender maken van fleets.

EV-technologie

Het identificeren van voertuigen die in aanmerking komen voor vervanging door een elektrisch voertuig, is een haalbare optie voor wagenparken die de efficiëntie willen verhogen en de levensduur van voertuigen willen verlengen. De juiste fleet technologie ondersteunt wagenparken bij het identificeren van voertuigen voor de vervanging van verbrandingsmotoren (internal combustion engine, ICE), het opstellen van een laad-plan, het bijhouden en vergelijken van de totale eigendomskosten (total costs of ownership, TCO) en het bepalen van de werkelijke actieradius van EV’s.

Hoewel federale investeringen in de laadinfrastructuur en belastingvoordelen het gebruik van EV’s verbeteren in de VS, lopen ze nog steeds ver achter op EMEA en APAC. Bijna de helft van de respondenten in EMEA en APAC geven aan dat zij EV-technologie gebruiken in hun wagenpark (respectievelijk 48% en 47%). In de VS is dat iets meer dan een vijfde van de respondenten (22%).

De krapte op de arbeidsmarkt tackelen

Het aannemen van chauffeurs van hoge kwaliteit blijft een van de grootste uitdagingen. Toch wenden fleet managers zich tot technologie om de productiviteit van chauffeurs te verhogen en de krapte op de arbeidsmarkt te verlichten. Uit het onderzoek blijkt dat vier van de vijf respondenten minstens één vorm van fleet technologie gebruiken. GPS-trackingoplossingen optimaliseren bijvoorbeeld routes, waardoor chauffeurs iedere dag meer kunnen doen en er minder personeel nodig is. Meer dan de helft van de respondenten wereldwijd (56%) geeft aan dat GPS-trackingoplossingen de productiviteit van chauffeurs verhoogt. Het percentage in EMEA (59%) en in de VS (55%) is aanzienlijk hoger dan in APAC (48%).

GPS-trackingoplossingen ondersteunen fleets ook bij het verlengen van de levensduur van voertuigen – een groeiende behoefte na jaren van wereldwijde uitdagingen in de supply chain. Telematicagegevens helpen fleets bij het identificeren van optimale onderhoudsintervallen en het bijhouden van onderhoudsplanningen. Wereldwijd geeft 38% van de respondenten aan dat GPS-trackingoplossingen het preventief onderhoud verbeteren om voertuigen langer rijklaar te houden. In de VS gaf bijna de helft (49%) van de respondenten dit aan.

Asset tracking

Het gebruik van asset trackingoplossingen is in de afgelopen drie onderzoeken gestaag toegenomen, tot 45%. Net als GPS fleet-tracking, stelt asset tracking organisaties in staat om meer uit hun bestaande middelen te halen en tegelijkertijd de operationele kosten te verlagen. Een beter gebruik van trailers en apparatuur voorkomt de noodzaak om te investeren in extra middelen, terwijl een betere security de verzekeringspremies laag houdt. De meeste respondenten ondervinden een positief rendement bij het investeren in asset tracking: 77% in minder dan een jaar en 14% in meer dan een jaar. Het verschil tussen de regio’s is groot: 93% van de EMEA-respondenten ziet binnen een jaar een positief rendement op de investering, vergeleken met slechts 46% van de Amerikaanse respondenten.

Aanhoudende economische zorgen

Het onderzoek toont ook aan dat 72% respondenten zich nog steeds zorgen maakt over de inflatie. Ook zijn de respondenten bezorgd om het chauffeurstekort, of de kwaliteit van de chauffeurs (54%). Hoewel de bezorgdheid over het tekort aan en de kwaliteit van chauffeurs consistent is over heel de wereld, zijn respondenten uit Amerika meer bezorgd over de stijgende kosten (79%) dan respondenten uit zowel EMEA (69%) als APAC (69%).

“Hoewel sommige economische indicatoren voor 2023 bemoedigend zijn, blijven fleets uitdagingen zien op het gebied van resterende uitgaven, arbeid en problemen met de supply chain”, zegt Peter Mitchell. “Technologie voor fleet management kan routes optimaliseren, activiteiten stroomlijnen en prestatiemogelijkheden identificeren die de bedrijfskosten verlagen en de last verlichten van een te krap personeelsbestand”.

Gerelateerde berichten...