VR-game Deutsche Telekom helpt bij onderzoek naar dementie

Wereldwijd lijden zo’n 47 miljoen mensen aan dementie. Door de vergrijzing neemt dit aantal de komende decennia alleen maar toe. Meer onderzoek naar alzheimer en andere vormen van dementie is dus hard nodig. Deutsche Telekom introduceert daarom de Virtual Reality-game Sea Hero Quest VR, waarmee iedereen kan meehelpen aan grootschalig onderzoek naar verschillende vormen van dementie.

Meer onderzoek is hard nodig, omdat bij veel mensen met dementie de diagnose te laat of zelfs helemaal niet wordt gesteld. Een van de eerste signalen van dementie is dat patiënten moeite hebben om hun weg te vinden, zelfs op bekende plekken. Sea Hero Quest VR test daarom het oriëntatie- en navigatievermogen van de speler. Deze VR-game levert onderzoekers daarmee een schat aan data op voor het vroegtijdig herkennen van dementie.

Sea Hero Quest mobile
Het spel bouwt voort op het succes van de mobiele game Sea Hero Quest, die vorig jaar werd gelanceerd. In beide games moet de speler als kapitein een bootje navigeren. De routes worden opgeslagen en de gegevens van álle spelers vormen samen een soort heatmap. In combinatie met kenmerken als geslacht en leeftijd biedt de game waardevolle inzichten in de mogelijke eerste stadia van dementie.

Ruim 3 miljoen mensen speelden Sea Hero Quest mobile. Hiermee is het feitelijk het grootste onderzoek naar dementie ooit. Bij klinisch onderzoek zou het enorm lang duren om zoveel data te verzamelen. Ter illustratie: een speelsessie van twee minuten staat gelijk aan vijf uur laboratoriumonderzoek. De game wordt nu getest voor gebruik in een klinische setting.
Deutsche Telekom heeft het Sea Hero Quest-project opgezet in samenwerking met University College London, University of East Anglia en Alzheimer’s Research.

De toegevoegde waarde van VR
Met Sea Hero Quest VR worden navigatiedata verzameld die 15 keer nauwkeuriger zijn dan bij de mobiele tegenhanger. “De dataset van Sea Hero Quest mobile is ongekend groot, maar de VR-game stelt ons in staat om subtiele menselijke reacties met veel meer precisie te meten”, legt Dr. Hugo Spiers van University College London uit.

“Virtual reality geeft ons een nog intuïtievere methode om oriëntatieproblemen vast te stellen”, vertelt Michael Hornberger, Professor of Applied Dementia Research bij de University of East Anglia. “Met Sea Hero Quest VR kunnen we meten wanneer mensen niet precies weten waar ze zijn, bijvoorbeeld als ze stoppen en om zich heen kijken.” Die oog- en hoofdbewegingen vormen een aanvulling op de data uit Sea Hero Quest mobile.

Veilige data-opslag
De (anonieme) data van spelers worden opgeslagen op een veilige server van T-Systems. “Dit project laat zien hoe technologische innovaties – en de cloud in het bijzonder – van grote waarde kunnen zijn voor de wetenschap”, zegt Sake Algra, Managing Director van T-Systems Nederland. “Op deze manier kunnen miljoenen mensen bijdragen aan wetenschappelijk onderzoek. Het zou fantastisch zijn als dit uiteindelijk leidt tot snellere diagnoses en effectievere behandelmethoden.”

Sea Hero Quest VR is ontwikkeld voor Samsung Gear VR. De game is nu gratis te downloaden via het mobiele platform van Oculus. Heb je geen VR-bril, maar wil je toch helpen bij onderzoek naar dementie? Sea Hero Quest mobile is nog steeds gratis beschikbaar via de App Store (iOS) en Google Play (Android).

Gerelateerde berichten...