Belgen steunen wetgeving verplicht elektronisch betalen

pinbetalen aan de automaat

Onder Belgische consumenten is grote steun voor wetgeving die elektronisch betalen voor handelszaken verplicht stelt. Maar liefst 68 procent van de Belgen steunt deze nieuwe wetgeving die vanaf 1 juli 2022 verplicht stelt dat winkels minstens één elektronisch betaalmiddel aanbieden. De overtuigende steun kan gelinkt worden aan de veranderingen in het betaal- en consumptiegedrag rond de pandemie. Dit blijkt uit een onderzoek onder Belgische consumenten.

Met de nieuwe wetgeving hoopt minister van Financiën Vincent Van Peteghem het speelveld verder te vereffenen en fraude aan te pakken. Dit is door de introductie van het geregistreerd kassasysteem (GKS), ook wel bekend als de witte kassa, in 2016 in gang gezet.

De wetgeving gaat van kracht in een tijd waar elektronische betaalmethodes al de norm zijn. Volgens het onderzoek geeft 86 procent van de respondenten aan dat hun betaalgedrag sinds de pandemie anders is. De helft (50%) geeft aan meer contactloos te betalen. En 45 procent geeft aan vaker met kaart te betalen dan met contant geld. Veertien procent geeft zelfs aan helemaal geen contant geld meer bij zich te hebben.

Elektronische betaalmethodes cruciaal voor reputatie

De digitalisering van de horeca laat ook zijn sporen na op het betaal- en consumptiegedrag in België. 67 procent is van mening dat horecabedrijven die geen elektronische betaalmethodes accepteren niet meer van deze tijd zijn. Twee op vijf (39%) gaven aan dat hun restaurantbezoek zelfs negatief werd beïnvloed omdat ze niet elektronisch konden betalen. Van dat totaal geeft 41 procent aan dat ze een bankautomaat moesten zoeken om hun rekening te betalen en meer dan de helft (58%) wil altijd de mogelijkheid hebben om met de kaart te kunnen betalen.

“Sinds de pandemie is contactloos betalen de norm geworden”, bevestigt Emine Youssef, Lightspeed Country Manager voor België. “Jonge ondernemers beseffen maar al te goed dat ze door het niet aanbieden van elektronische betaalmethodes het risico lopen veel klanten voorgoed te verliezen. Om maar te zwijgen van de impact die dat zou kunnen hebben op hun reputatie. Hoewel deze nieuwe wetgeving een volgende stap is in de strijd tegen belastingfraude, denk ik ook dat het de horeca- en retailsector in België verder zal digitaliseren en professionaliseren. Volgens de Belgische consument lijkt het althans geen overbodige luxe. Lightspeed ondersteunt handelaren graag bij het introduceren en gebruiken van modernere betaaltechnologie voor hun gasten en klanten.”

Lees ook:
  • Consument wil duurzaam online winkelen, maar weet niet hoe
  • Hoe digitalisering maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) ondersteunt

Gerelateerde berichten...