Digital Transformation

Tussen 1996 en 2000 was de ASCI Red de snelste Supercomputer ter wereld. Hij kostte dan ook $ 55 miljoen, alle kasten samen namen 150 m2 in beslag (zeg maar een kleine tennisbaan) en hij verbruikte 800 kilowatt per uur. Dat is ongeveer wat 200 gezinnen samen doen. In 2005 kwam er een computer op de markt met evenveel rekenkracht: de Playstation III. Die kostte $ 500, paste in een schoenendoos en verbruikte 200 watt per uur. Een paar jaar later gingen we massaal over op smartphones. Google werkt aan een nanocomputer die door onze aderen zwerft, op zoek naar ziektesymptomen. Computers worden niet alleen steeds sneller, ze worden vooral ook steeds kleiner.

 

Die ontwikkeling verandert onze samenleving ingrijpend. Bijna dagelijks komen er nieuwe technologieën op de markt, de technology push. We verzamelen steeds meer data en we kunnen er steeds meer mee doen, de information push. En we laten ons beïnvloeden door grote wereldwijd acterende sociale netwerken, de social push. De technology push, de information push en de social push veranderen de samenleving ingrijpend en in een steeds hoger tempo. De samenleving maakt daadwerkelijk een enorme digitale transformatie door. Of, zoals Jan Rotmans het formuleert: we leven niet in een tijdperk van verandering, maar in een verandering van tijdperk.

 

De digitale transformatie van de samenleving dwingt ondernemingen om zelf een digitale transformatie te ondergaan. Niet door aan de buitenkant van de onderneming meer via internet en smart devices te communiceren, maar door een transformatie door te maken in het hart van de onderneming. In de strategie, in de kernprocessen, in het aanbod van producten en diensten, in de manier waarop ze samenwerken met klanten en partners.

 

Niet voor niets staan wendbaarheid en innovatievermogen zo in de belangstelling. Het vermogen om te reageren op veranderingen en om in te spelen op nieuwe ontwikkelingen, bepaalt het concurrerend vermogen van de onderneming. Strategie is kort-cyclisch geworden: wat zie ik om me heen gebeuren, wat vind ik daarvan en welke acties ga ik nu uitvoeren? Het zijn drie continue activiteiten geworden. Denk aan (de slachtoffers van) iTunes, de AppStore, Airbnb, Uber, CoolBlue en Google. Er is een beroemde uitspraak, meestal toegeschreven aan Mary Kay Ash:

 

There are three kinds of people in the world: those who make things happen, those who watch things happen, and those who wonder what happened.

 

Hebben jullie al besloten in welke categorie jullie onderneming wil zitten?

Gerelateerde berichten...