Digitale transformatie: geen tijdperk van verandering, maar in een verandering van tijdperk

We worden ermee doodgegooid, maar toch is het waar: de wereld maakt een digitale transformatie door. Een flinke. Zoals Jan Rotman zei: “We zitten niet in een tijdperk van verandering, maar in een verandering van tijdperk.”

Onze omgeving, gewend geraakt aan het gemak van Uber, Google, Airbnb, Netflix en CoolBlue, stelt hele andere eisen aan ondernemingen (en de overheid is ook een hele onderneming!). Als gevolg daarvan moet iedere onderneming en iedere organisatie zelf een digitale transformatie doormaken.

 

Dienstverlening

Eigenlijk zijn er twee soorten digitale transformatie. De minst complexe betreft één specifieke verandering, één nieuw product, één verandering in de manier van werken of één verandering in de dienstverlening. Met in ieder geval één nieuwe klantervaring (‘customer experience’!).

De tweede soort is ingrijpender: Een verandering van de hele organisatie. Zodat we in staat zijn om snel een heleboel veranderingen door te voeren, een heleboel nieuwe producten te introduceren, op heel veel plaatsen de werkwijze of de dienstverlening aan te passen en dus een heleboel nieuwe klantervaringen in te voeren.

 

De bomen en de aarde

Als je een bos wilt maken, moet je twee dingen doen: je moet bomen planten en je moet zorgen voor vruchtbare aarde. Op dezelfde manier kun je de organisatie een digitale transformatie door laten maken. Je kunt één of meer nieuwe klantervaringen invoeren (bomen) of je kunt de organisatie structureel veranderen (vruchtbare aarde). In beide gevallen voer je een digitale transformatie door.

Lees het hele verhaal online of in ICT/Zorg van maart.

Gerelateerde berichten...

X