Groei .nl-domeinnamen 2021 lager dan in 2020

kindermisbruik

De groei van .nl-domeinnamen was 2021 lager dan in 2020. Wel blijven pieken van bedrijfsopheffing uit. Dat meldt .nl-beheerder SIDN (Stichting Internet Domeinregistratie Nederland).

.nl sloot 2021 af met 6.231.000 domeinnamen. Dat is een nettogroei van 119.000 ten opzichte van een jaar eerder. Hoewel dat minder is dan de ruim 206.000 die erbij kwamen in recordjaar 2020, maar wel beter dan verwacht.

Vooraf vreesde de SIDN dat ondernemers die in de eerste lockdown, begin 2020, massaal online gingen na een jaar weer zouden opzeggen. Maar het tegendeel lijkt waar. Door de coronacrisis maakten veel offline-ondernemers permanent de stap naar (deels) online.

Minder opheffingen

Het aantal nieuwe registraties van .nl-domeinnamen was vooral in het voor- en najaar relatief hoog. In heel 2021 werden er 900.000 nieuwe .nl domeinnamen geregistreerd. Minder dan de 1.040.000 in 2020, maar wel oven het niveau van vóór corona.

Opvallender was het ontbreken van opheffingspieken. Er werden verdeeld over het jaar 781.000 domeinnamen opgeheven. Dat was veel minder dan je zou verwachten op basis van het aantal domeinnamen dat een jaar eerder geregistreerd werd. In absolute termen was dat zelfs minder dan de 788.000 in 2020, toen het absolute aantal domeinnamen lager was.

Digitalisering grootste drijfveer

De voornaamste drijfveer van de groei blijft de digitalisering van het bedrijfsleven. In 2020 zette bijna 100% van alle Nederlandse starters online in als onderdeel van hun bedrijfsactiviteiten. Dat verhoogde het aandeel online actieve bedrijven met een website steeds verder.

Eind 2020 had 84% van alle Nederlandse bedrijven een website, dit groeit naar verwachting snel door naar 90%. Een kwart van alle bedrijven haalde in 2021 meer dan 1% van haar omzet uit e-commerce*.

Ook groei van bestaande bedrijven

De groei van .nl komt niet alleen van starters. Ook bestaande bedrijven openden nieuwe onlinekanalen. Zo startten veel groothandels een apart label om direct aan eindklanten te leveren. Veel dienstverleners ontdekten dat veel fysieke activiteiten online efficiënter konden.

Een donkere wolk boven het online ondernemen in 2021 was cybercrime. Steeds meer ondernemers kregen te maken met online aanvallen. Vooral ransomware haalde het nieuws. Mondiaal rapporteerde de Anti Phishing Working Group dat het aantal phishingaanvallen record na record brak.

Toch gaf tweederde van de mkb-ondernemers, deze zomer in een onderzoek van ABN AMRO, aan niet te geloven dat zij een interessant doelwit voor een cyberaanval zouden zijn. Grotere organisaties namen juist steeds meer maatregelen. Zo werden aan het einde van het jaar werden meer dan 300 merk- en handelsnamen van grote Nederlandse organisaties beschermd door SIDN Merkbewaking.

Steeds minder nepwebwinkels

Goed nieuws was er ook op dit gebied. Mede door het onderzoek van SIDN Labs werd de bestrijding van nepwebwinkels afgelopen jaren succesvoller. In 2019 gingen er bijna 4.500 nepwebwinkels offline.

Er was ook een zogenaamde ‘feestdagenpiek’. Het merendeel van de nepshops stak in de laatste maanden van 2019 de kop op. Gedurende heel 2021 waren er relatief weinig nepwebwinkels. Een piek rond de feestdagen bleef ook uit. In november en december detecteerde SIDN ‘slechts’ 101 verdachte webwinkels, waarbij het in 36 gevallen daadwerkelijk een nepwebwinkel betrof.

Lees ook:
  • SIDN hoeft geen lijst te geven met alle .nl-domeinnamen
  • SIEM Smart Start – De eerste stap naar zekerheid op het gebied van Security

Gerelateerde berichten...

X