Leidraad ACM met regels voor platformbedrijven en online ondernemers

consumenten ACM webshop

De Autoriteit Consument en Markt (ACM komt met een leidraad waarin regels voor platformbedrijven en online ondernemers beschreven staan. De aanleiding is een marktverkenning van de Autoriteit waaruit blijkt dat online platforms, zoals marktplaatsen, zoekmachines en boekingssites, meer duidelijkheid nodig hebben over hoe ze invulling moeten geven aan de Platform-to-Business-verordening.

In de verordening staan onder meer regels over welke informatie ondernemers horen te krijgen die via online platforms diensten of artikelen aan consumenten aanbieden. Er gaat een wetsvoorstel naar de Raad van State met het voorstel dat de ACM toezicht gaat houden.

Online platforms moeten zich sinds juni 2020 houden aan de regels uit de Europese Platform-to-Business-verordening. Die moet een concurrerende, eerlijke en transparante online markt garanderen waar bedrijven zich verantwoordelijk gedragen. Ondernemers zijn steeds vaker afhankelijk van platforms en online zoekmachines om hun klanten te bereiken.

Platformbedrijven en online zoekmachines moeten dus duidelijke en actuele informatie geven aan ondernemers die van hun diensten gebruik willen maken. De ACM kan als toezichthouder ondernemers beschermen wanneer platforms hen bijvoorbeeld onvolledig informeren over de rangschikking van goederen en diensten. Google kwam hierdoor al in de problemen.

Platform-to-Business-verordening

De Platform-to-Business-verordening bepaalt onder andere dat de algemene voorwaarden van platforms voor ondernemers duidelijk en eenvoudig beschikbaar zijn. Platforms moeten in de algemene voorwaarden onder meer transparant zijn over hoe ze geschillen beslechten.

Ook moet duidelijk zijn welke parameters de rangschikking bepalen. Als het platform ook eigen diensten of goederen verkoopt, moet het bedrijf uitleggen of, waarom en op welke wijze hij zijn eigen diensten of producten anders behandelt dan die van van ondernemers.

Lees ook:
  • Bol neem Cycloon over: fietsbezorging van grotere pakketten
  • De onderneming verdedigen tegen digitale risico’s in de supply chain

Gerelateerde berichten...