Mobiel bankieren-app ING 10 jaar: 5,3 miljoen gebruikers

acm thuiswinkel.org achteraf betalen iDEAL

De mobiel bankieren-app van ING bestaat tien jaar. In die tijd groeide het gebruik ervan fors. Intussen heeft de app dit jaar naar 5,3 miljoen gebruikers.

Dat blijkt uit de nieuwe Digitale Monitor van ING, een onderzoek naar digitaal bankieren. De bank verwacht dat de groei zich de komende jaren voor alle banken de komende jaren doorzet. Want voor het eerst gebruiken de meeste Nederlanders een mobiel bankieren app voor het regelen van hun bankzaken (57%).

Dagelijks wordt er zo’n 7,1 miljoen keer ingelogd op de app. Wekelijks doen gebruikers zo’n 5,3 miljoen betalingen via deze app. Het Betaalverzoek zo’n 2,4 miljoen keer gebruikt. Verder zit mobiel betalen via de app in de lift. Nu is dat dagelijks 9,5 miljoen keer.

Digitale oplossingen

De app is populair onder alle leeftijden. De gemiddelde leeftijd van de app-gebruiker bij ING is 45 jaar. Maar onder alle leeftijdscategorieën groeit het gebruik van de ING-app in populariteit. In de leeftijdscategorie 65-74 jaar maakt zo’n 58% van de klanten gebruik van de app. Dit aantal is in een jaar tijd met zo’n 8% gestegen (2020: 50%).

Snelle stijging

Het afgelopen jaar is het gebruik van de mobiel bankieren-app het meest gestegen onder jongeren van 15-17 jaar (+10%). 18-24-jarigen maken op dit moment heeft meest gebruik van de ING Mobiel Bankieren App (92%).

Onder Nederlandse consumenten is het regelen van bankzaken via mobiel bankieren het grootst is onder 18-49 jarigen. Ten opzichte 2019 is het gebruik van de mobiel bankieren app het hardst gestegen onder 50+’ers (+21%).

Ongeveer driekwart (72%) van de associaties die men heeft met mobiel bankieren zijn positief, blijkt uit de Digitale Monitor. Men vindt de app handig, gemakkelijk en snel.

Voor meer dan de helft van de Nederlanders maakt mobiel bankieren het doen van bankzaken zelfs leuker (56%). Men gebruikt een mobiel bankieren app voornamelijk voor het checken van het saldo (67%), het checken van af- en bijschrijvingen (60%) en voor het betalen van rekeningen (53%).

Meer inzicht

Ongeveer twee derde (65%) vindt dat mobiel bankieren zorgt dat ze meer inzicht hebben in hun financiën. Door het snel kunnen checken van saldo en bij- en afschrijvingen hebben consumenten meer grip op hun geldzaken.

In 2016 introduceerde ING ‘Kijk vooruit’ waardoor klanten inzicht kregen in toekomstige afschrijvingen. Kijk Vooruit wordt op dit moment wekelijks zo’n 920.000 keer geraadpleegd.

Lees ook:

Gerelateerde berichten...