Bart Stofberg: Tien ict-trends uit de laatste tien jaar

Bart Stofberg: Tien ict-trends uit de laatste tien jaar

Bart Stofberg is een auteur van het eerste uur van ICT/Magazine en ICT/Zorg. De redactie wilde de publicatie van zijn 100ste artikel dan ook niet ongemerkt voorbij laten gaan.

Wij vroegen Bart om een terugblik op vooral de ict-trends van de afgelopen tien jaar, de periode dat hij als organisatieveranderaar werkt bij Quint. Terugkijkend (én vooruitkijkend!) komt hij tot de volgende top tien.

10: Van kosten naar onderscheidend

Tien jaar geleden reageerden organisaties op tegenslagen door te bezuinigen, zeg maar het V&D-scenario. Daar zijn we mee opgehouden, ook natuurlijk omdat de ergste gelovers in kostenreductie daaraan ten onder zijn gegaan.

Gesterkt door de economische groei investeren we weer, versterkt door de investeringen groeit de economie. Klanten zijn gewend aan het gemak van Uber en Google en de klantvriendelijkheid van Coolblue. Complexiteit is ouderwets, en foutloos is de norm. We kunnen ons geen onderscheidend onvermogen meer veroorloven. En dus investeren we weer, steeds meer.

9: IT als integrator

De digitale transformatie is gebouwd op veel complexe componenten, die allemaal hun eigen vakmanschap vergen. Dat kan een gewone it-organisatie niet meer opbrengen. En dus schaffen we SaaS-oplossingen aan, zetten we onze gegevens in de cloud en besteden we steeds meer uit,

Wat we wel moeten doen is al die verschillende it-oplossingen en al die verschillende it-partners met elkaar verbinden. IT wordt hoofdaannemer, heeft meer dan ooit de regie en integreert alles met elkaar. Geen wonder dat steeds meer it-afdelingen overstappen op SIAM. De it-afdeling wordt kleiner en belangrijker.

8: Ethiek wordt belangrijker

We verzamelen steeds meer data, en we doen er steeds meer mee. Kunstmatige intelligentie is gebaseerd op patroonherkenning, een ander woord voor discriminatie. Slimme robots maken eigen keuzes.

En hoe gaan we om met privacy? Al die informatie en al die technologie leidt tot steeds meer morele dilemma’s. Zo goed als we commercieel congruent moeten acteren, moeten we ook moreel congruent acteren. Het wordt tijd voor een Chief Ethics Officer.

7: Strategie wordt kort-cyclisch

Strategie bestaat uit drie stappen: kijken (trends, interne analyse), visie (daar iets van vinden) en executie (de passende dingen doen). Steeds meer organisaties geven een nieuw, want eigentijds, antwoord op de vraag “Waar zijn we van?”

Denk maar aan Philips dat zijn lampendivisie afstoot en kiest voor medical equipment. De wereld om ons heen verandert steeds sneller en dus moeten we onze strategie voortdurend aanpassen. Strategie-executie is de sleutel van succes en strategie is kort-cyclisch geworden.

6: Opkomst van de jeugd

Tien jaar geleden moest een twintiger nog veel leren voor zij belangrijk werd. Tegenwoordig is ervaring ook een nadeel, je denkt in verouderde concepten. De jeugd kent en snapt de samenleving vaak veel beter dan de ouderen.

Natuurlijk is ervaring ook nog een voordeel, maar een goede mix van oud en jong is vaak veel succesvoller dan een team van alleen oud. De jeugd rukt op, ook in de hogere managementteams. En het is nog terecht ook!

5: Wendbaarheid

De wereld is onvoorspelbaarder dan ooit, denk alleen maar aan Trump. En dus moeten we strategisch, tactisch en operationeel wendbaar zijn. In systeemontwikkeling (Agile, scrum, DevOps, …), maar vooral in organisatieverandering.

Lees het hele verhaal online of in ICT/Magazine van september.