Ruim driekwart van de mkb-ondernemers in de handelssector (76%) geeft dit jaar prioriteit aan digitaliseringsprojecten.
71% meldt dat er budget beschikbaar is voor het opstarten van dergelijke projecten. Ruim een kwart (26%) van de ondernemers implementeert Artificial Intelligence op dit moment. Of men deed dit inmiddels al eerder. Nog eens 37% van de bedrijven onderzoekt momenteel de mogelijkheden van AI voor toepassingen in de bedrijfsvoering. Dit alles blijkt uit de breed opgezette en onafhankelijke MKB Barometer van Exact.
Personeelstekort veroorzaakt stress op werkvloer
Dat efficiënter werken nodig is blijkt ook uit de vraag of ondernemers te maken hebben met een personeelstekort. De uitkomsten van het onderzoek bevestigen het beeld dat de Nederlandse arbeidsmarkt nog altijd leiden onder krapte. En dat veel ondernemers meer werk moeten verzetten met minder mensen.
Hoewel het tekort aan personeel in de handelssector (43%) lager is dan het landelijk gemiddelde (53%), brengt het beslist ook uitdagingen met zich mee. Bij vier op de tien mkb-bedrijven zorgt het voor stress en drukte op de werkvloer. Ruim een kwart (27%) van de handelsbedrijven geeft aan dat het personeelstekort voor stijgende loonkosten zorgt, wat uiteraard impact heeft op de eerdergenoemde bedrijfsdoelen.
Klanten tijdig laten betalen is lastig
Net als voorgaande jaren werden mkb’ers ook dit jaar bevraagd over de boekhouding. Klanten tijdig laten betalen is net als voorgaande jaren de grootste uitdaging in de financiële administratie. Een op de drie handelsbedrijven heeft hier moeite mee. Uit het onderzoek blijkt dat 25,6% van de totale waarde aan facturen in de handelssector te laat betaald wordt. 3,7% wordt zelfs helemaal nooit betaald. Ruim een zesde van de ondernemers (17%) loopt daardoor jaarlijks €20.000,- of meer mis.
Verantwoord ondernemen geen prioriteit
Verantwoord ondernemen staat bij veel bedrijven niet bovenaan de prioriteitenlijst. Voor slechts 13% van de mkb’ers in de handelssector is het dit jaar de belangrijkste bedrijfsdoelstelling.