Omzet uit telecomdiensten groeit in 2021 met 100 miljoen

netwerkkosten telecomnetwerken

De omzet uit telecomdiensten op de Nederlandse telecommarkt, zowel vast als mobiel, consumenten en zakelijk, bereikte in 2021 een dienstenomzet van 9,79 miljard. euro Dit is retailomzet exclusief zakelijke IT-diensten . Dit is bijvoorbeeld security, datacenter, contactcenter, webhosting en ook exclusief wholesale, IoT en verkoop van handsets.

Ten opzichte van 2020 groeide de marktomzet met 100 miljoen euro (1,1%). Dat blijkt uit een analyse van de marktcijfers op basis van kwartaalrapporten van Telecompaper.

Ruim driekwart van de omzet uit de telecommarkt komt voor rekening van het consumentensegment. Mobiel is goed voor ruim een derde van de totale omzet. Het breedbandsegment is het enige dat serieuze groei laat zien. Gemeten naar omzet heeft VodafoneZiggo het grootste marktaandeel, gevolgd door KPN op plek twee en T-Mobile op de derde plaats.

Marktomzet

De consumentenmarkt is het belangrijkste segment binnen de telecomsector. Bijna 76 procent, oftewel 7,4 miljard euro, van de totale omzet uit telecomdiensten komt uit uit de consumentenmarkt. De omzetgroei die in 2021 is ook geheel afkomstig uit de consumentenmarkt. Die markt steeg in 2021 met 105 miljoen euro ten opzichte van 2020 en laat daarmee al voor het tweede jaar op rij een omzetgroei van circa 100 miljoen euro per jaar zien.

De omzet uit de zakelijke markt kwam uit op bijna 2,4 miljard euro, oftewel iets meer dan 24 procent van de totale markt. De zakelijke omzet van 2021is nagenoeg gelijk aan die in 2020. Daarmee is de krimp in omzet uit de zakelijke markt die tot aan 2020 zichtbaar was, ten einde.

Breedband groeit het hardst

De mobiele markt (exclusief mobiel breedband) is voornamelijk door groei in het consumentensegment nog steeds verantwoordelijk voor meer dan een derde (36%) van de omzet en heeft na een daling tot aan 2020 afgelopen jaar weer een omzetgroei van 50 miljoen laten zien.

Het breedbandsegment groeide in 2021 her hardst. In twee jaar tijd steeg de omzet uit vast breedband met ruim vier procentpunten naar 29,2 procent, waarmee dit segment nu goed is voor bijna 2,9 miljard van de totale omzet uit de Nederlandse telecommarkt.. De omzetontwikkeling in andere segmenten, waaronder mobiel breedband, vaste telefonie en televisie, is vlak of daalt zelfs.

Marktaandeel VodafoneZiggo groeit

VodafoneZiggo had voor het tweede jaar op rij gemeten naar omzet het grootste marktaandeel met een aandeel van 36,7 procent van de totale dienstenomzet uit de Nederlandse telecommarkt. De omzet van VodafoneZiggo steeg in 2021 met 1,2 procent. Het aandeel van VodafoneZiggo in de totale dienstenomzet nam sterker toe door een omzetdaling van EUR 52 miljoen bij KPN. Daardoor daalde het aandeel van KPN in de totale dienstenomzet naar 35,4 procent.

T-Mobile heeft zijn aandeel in de totale marktomzet in 2021 weten te vergroten naar 16,1 procent. De groei komt voor het grootste deel door de overname van van Simpel, naast organische groei van de vaste consumentenomzet.

Lees ook:

Gerelateerde berichten...