Trage werkomgeving kost maandelijks volle werkdag

kwetsbare

Iedere maand gaat tot een volledige werkdag verloren door trage of niet goed functionerende werkomgevingen. De grootste ergernis van eindgebruikers zit dan ook in een traag reagerende werkomgeving en trage applicaties. Bijna 20% van de eindgebruikers zegt minimaal een uur per week kwijt te zijn aan niet goed functionerende IT-systemen en bijna 60% geeft aan dat bepaalde applicaties en zelfs de hele werkomgeving “af en toe” volledig onbereikbaar zijn. 3% denkt zelfs dat het ze wekelijks 4 uur of meer kost. Beheerders zijn zich hier overigens van bewust.

Deze resultaten komen naar voren uit het Solvinity Werkplekonderzoek 2021. In het algemeen zijn mensen redelijk te spreken over hun huidige werkomgeving. Beheerders geven de huidige werkplek een 7,5 en eindgebruikers een 7,2. Eindgebruikers zijn vooral blij als ze de mogelijkheid hebben om altijd en overal te kunnen werken. 89% van de werknemers die daar inmiddels over kan beschikken, is daar tevreden of zelfs zeer tevreden over. Ook gebruikers met een werkplek die Single Sign-On biedt zijn daar duidelijk heel tevreden over (87%).

Werkomgeving in de cloud

Nancy Roos-Beukers, CCO van Solvinity: “Mensen willen niet worden afgeleid door de technologie waarmee ze hun werk moeten doen: het moet gewoon werken. Ook als ze thuis zitten of onderweg zijn. Een goede werkplek is daarbij cruciaal. Pas als de technologie goed werkt, is er sprake van een écht ongestoord werkproces.” Volgens haar is dat een belangrijke reden om een werkplek in de cloud te overwegen: “Dat geeft organisaties meer controle over hun werkomgeving en maakt het beheer eenvoudiger, waardoor het ook veel makkelijker wordt om overal een veilige én soepel draaiende werkomgeving aan te bieden.”

Single Sign-On grote wens

Van alle functionaliteit die nog ontbreekt in de huidige werkomgeving, is Single Sign-On volgens de ondervraagde eindgebruikers de belangrijkste: 23% van hen zou dat als eerste willen toevoegen. Dat is zelfs duidelijk belangrijker dan toegang tot de werkomgeving vanaf elk apparaat, de tweede functionaliteit die eindgebruikers graag toegevoegd willen zien (14%). Beheerders hebben iets andere prioriteiten. Die zouden graag zien dat eindgebruikers de mogelijkheid krijgen om eenvoudige IT-zaken zelf te regelen (18%). Eindgebruikers vinden dat minder interessant (10%).

Chatbox ongewenst

Minstens zo interessant zijn de functionaliteiten die mensen niet in hun huidige werkomgeving hebben, maar ook niet zeggen te missen. Zo noemt maar 2% van de eindgebruikers (en 3% van de beheerders) ondersteuning door chatbots en/of AI als functionaliteit die ze in een digitale werkomgeving verwachten. Een menselijke helpdesk vindt 32% van de eindgebruikers dan weer wél belangrijk. Een interface die ze naar eigen smaak kunnen inrichten blijkt bij eindgebruikers bijna net zo impopulair als een chatbot (3%) – terwijl beheerders toch vaker lijken te denken (6%) dat dat is wat gebruikers willen.

Gerelateerde berichten...