Cloud-platform Eurocom Group klaar voor de toekomst

Veel klein wolkjes in een blauwe lucht

Alarmering in de zorg biedt veiligheid en comfort. Om de logistieke puzzel van alarmering met name in de thuiszorg op te lossen, is samenwerking cruciaal. Talloze aanbieders in dit segment bieden hun systemen aan. Aan de zorgverlenerskant zijn eveneens veel organisaties actief. De vraag is: hoe koppel je die wirwar aan systemen enerzijds efficiënt en automatisch aan die veelheid aan zorgwerkers anderzijds?

Er is grote behoefte aan nieuwe oplossingen voor adequate alarmering in de snel groeiende extramurale zorg. Martijn Schuurmans, CEO van Eurocom Group, vertelt hoe zijn organisatie in 2009 ertoe kwam een compleet nieuw platform, CQ-Net Live, te bouwen. “We zijn ooit, onder de naam Telezorg, gestart met intramurale merkonafhankelijke alarmering, wat we overigens nog steeds succesvol in de markt zetten. Maar we begrepen dat het efficiënt inrichten van het logistieke proces van extramurale alarmering en thuiszorgdiensten een andere technologie vereiste. De gameswereld inspireerde mij daarbij. Nieuwe games deden het alleen goed op een state-of-the-art computer, totdat Sony en Microsoft met hun gameconsoles kwamen. Die apparaten gaven nieuwe spelletjes goed weer, maar wat nog veel leuker was: dankzij de cloud-technologie kon je ineens gamen met mensen over de hele wereld. Dit community-denken ligt aan de basis van CQ-Net Live.”

 

Pay-per-use

Eurocom Group is een van de weinige partijen die de markt voor 100 procent indirect bedient. “Dat hebben we heel bewust gedaan,” vertelt Schuurmans. “Zo komen nooit in de situatie terecht dat we een concurrent zijn van onze eigen partners.” In 2012 werden de eerste klanten uitgerold en inmiddels handelt het platform meer dan 500.000 events per maand af. In 2013 werd bovendien een enorm hoge betrouwbaarheid van 99,97 procent behaald. Dit zijn al goede cijfers, maar Schuurmans verwacht dat de ontwikkelingen het komende jaar in een stroomversnelling gaan komen. “De extramuralisering heeft langer geduurd dan wij dachten. Deze extra tijd hebben we gebruikt om het platform en de dienstverlening eromheen te optimaliseren. Voor ons is het inmiddels proven technology. Daarnaast kunnen we het nu aanbieden als pay-per-use dienst. Dit is een groot voordeel in een markt waar zorgorganisaties nu nog niet weten of hun huidige klanten volgend jaar ook nog hun klanten zijn. In die voortdurend veranderende keten kan iedere partij – de zorgverzekeraar, de consument, de zorginstelling of de gemeente – onze diensten afnemen zonder een abonnement te hoeven afsluiten. Een ander belangrijk voordeel is dat wij uitsluitend investeren in innovaties waarvan we zeker weten dat de klant het gaat gebruiken. Kortom, met pay-per-use streven wij exact dezelfde belangen na als de eindklant. De realiteit van de dag regeert en niet de wens van de leverancier.”

 

Drie pijlers

Het concept van het cloud-platform CQ-Net Live rust op drie pijlers: 1) Veiligheid, 2) Comfort en 3) Samenwerken. “Met ons platform kunnen we ziekenhuizen, verpleeghuizen, kleinschalig wonen, consumenten thuis en zelfs informele zorg volledig aan elkaar koppelen,” vertelt Schuurmans. “Bij veiligheid kun je denken aan persoonsbeveiliging, alarmering, verpleegoproepsystemen, valdetectie enzovoort. Comfort omvat allerlei domotica-toepassingen in een gebouw. Die systemen leveren wij niet zelf, maar wij kijken of we de bestaande systemen kunnen gebruiken om bijvoorbeeld verlichting aan te schakelen wanneer iemand is gevallen, of om een deur met afstandsbediening te openen voor mensen die moeilijk ter been zijn. Het lijken kleine dingen, maar voor veel mensen is het veel meer dan dat. Samenwerking is zonder twijfel de belangrijkste van de drie pijlers.”

 

Inzetbaar en bereikbaar

We moeten leren om beter samen te werken binnen de thuiszorg. Ook ’s nachts en in gebieden waar heel weinig cliënten wonen, wat aanmerkelijk complexer is dan het samenwerken binnen één verzorgingstehuis. “Om dat financieel rendabel te houden,” legt Schuurmans uit, “is nauwe samenwerking met mantelzorgers en professionals van andere organisaties een absolute vereiste. Anders krijg je dat niet voor elkaar. Wie is voor welke taken inzetbaar? Hoe zijn ze te bereiken? Hoe kom ik aan de cliëntinformatie? Wie is de mantelzorger van die cliënt en hoe kan ik die bereiken? Wie is zijn huisarts? Op werkelijk alle vragen omtrent samenwerking in de extramurale zorg heeft ons platform een antwoord.”

Iedere zorgprofessional kan zich via de mobiele versie van CQ-Net Live, CQ-Mobile, aanmelden en daarbij aangeven voor welke projecten hij of zij beschikbaar is. Alle collega’s of aangesloten professionals zien via een pushbericht deze aanmelding. Per project is dan zichtbaar wie in dienst zijn en wie de binnenkomende alarmen afhandelt. Voor de wijkzorg zijn de cliëntkaarten oproepbaar, ook die van cliënten die zijn aangesloten bij een andere organisatie. Deze volledig geautomatiseerde manier van efficiënt werken en vergroten van veiligheid is gemakkelijk schaalbaar.

 

Privacy

Al deze samenwerking via CQ-Net Live is prachtig, maar hoe is het gesteld met de privacy van de cliënt? “Dit onderwerp nemen wij heel serieus,” vertelt Schuurmans. “Daarom legt CQ-Net Live, net als bij Facebook, alle privacy-issues bij de consument. De cliënt zelf bepaalt of hij al dan niet bereid is informatie te delen met andere individuen en organisaties. Hij kan ook te allen tijde, automatisch en realtime, de vertrouwensrelatie met een zorgaanbieder, leverancier of zelfs een mantelzorger verbreken. Dit principe geldt ook voor de zorgprofessional, die zelf in de app moet aanvinken dat hij bereid is zijn locatie te delen. Maar wij bieden een platform waarop je kunt delen. En reken maar dat wie alarmering nodig heeft, graag deelt.”

 

Standaardisatie

Volgens Schuurmans heeft CQ-Net Live wel iets van Facebook, met dit verschil dat hier ook noodsituaties worden gedeeld. “De cliënt geeft aan welke zorgorganisaties hij vertrouwt. Daarmee geeft hij hun medewerkers toegang tot zijn woning via een intelligent slot, wanneer daar aanleiding toe is. Zo’n woning is niet langer een statische kluis waar iemand woont, maar een bron van informatie over de cliënt die hij deelt met andere organisaties. Wanneer een cliënt in een flat woont, toont CQ-Net Live of de woningcorporatie zo slim is geweest om de algemene deur ook van een intelligent slot te voorzien.” Eurocom Group is strategische samenwerkingen aangegaan met de grote wereldwijde slotenleveranciers, omdat geen van hen beschikt over een platform voor samenwerking. “Hun technologie wordt op ons platform ontsloten,” vertelt Schuurmans. “Een cloud-platform als het onze biedt iedereen dezelfde functionaliteit. De software moet dus kunnen omgaan met de nieuwste maar ook met reeds bestaande producten. Dit wordt in het platform ondervangen door ingebouwde intelligentie. Toch is het onmogelijk om alles te blijven ondersteunen, wat ertoe kan leiden dat bij de ene bewoner bepaalde functionaliteit beschikbaar is maar bij iemand anders niet. Dat moet duidelijk zichtbaar zijn voor alle gebruikers. Met standaardisatie kunnen we hier beter, goedkoper en sneller mee omgaan. De Eurocom Group zet zich actief in voor deze Europese standaardisatie en samenwerking.”

 

CQ-Net Live is opgebouwd uit de volgende lagen:

  • Wearables die de gebruiker als sensoren bij zich draagt, die rechtstreeks of via een smartphone zijn verbonden met CQ-Net Live.
  • Thuistechnologie waarbij apparaten vaak via een gateway zijn verbonden met CQ-Net Live.
  • Projecttechnologie waarbij merkonafhankelijke systemen kunnen worden gekoppeld en via de CQ-Net Server zijn verbonden met CQ-Net Live.
  • Het cloud-platform CQ-Net Live met haar portalen en de diverse gebruikers-apps.

 

Gerelateerde berichten...