De CAMCUBE machinekamer: fraai staaltje van ontzorging

De klok bij de ICT binnen de zorgsector staat op twee voor twaalf. Zorginstanties zijn de afgelopen jaren steeds afhankelijker van IT geworden voor het faciliteren van haar core-processen. De continuïteit van de bedrijfsvoering wordt steeds afhankelijker van data en applicaties. Het zorgproces is 24x7x52 in bedrijf en systeemuitval is ‘out of the question’. De vraag naar ict-functionaliteiten groeit exponentieel, mede door de trend van zorg op afstand. Hoe kun je als zorginstantie te midden van deze dynamiek en in tijden van kostenbesparingen zorgverleners en patiënten nog adequaat blijven faciliteren?

De noodzaak voor het maken van een inhaalslag om continuïteit te kunnen garanderen, is hoog. In vorige afleveringen van Zorg&ICT[1] bespraken we reeds de CAMCUBE, een platform met een hoge mate van flexibiliteit, schaalbaarheid en een pay per use afrekenmodel. Het biedt antwoorden op vragen waar de zorg direct bij gebaat is. Voor dit artikel spraken we met Bart Konings, business unit manager bij Cam IT Solutions. Hij werpt met ons een blik in de zogeheten ‘machinekamer’, het datacenter van de CAMCUBE.

 

Onmogelijke opgave

Van IT wordt verwacht dat het:

  • 24*7*52 beschikbaar is,
  • oneindig schaalbaar is in tijden van groei maar ook in tijden van krimp,
  • flexibel kan inspelen op behoeften van de zorgprofessionals.

Konings legt uit waar de schoen nu werkelijk wringt. “Die beschikbaarheidseis heeft als consequentie dat geen enkele onderhoud – gepland of ongepland – de it-voorziening mag verstoren. Daarnaast zijn de basisvoorzieningen die zijn vastgelegd en geïmplementeerd de speelbal geworden van applicatieleveranciers. Zij stellen veelal hogere systeemeisen dan strikt noodzakelijk, zodat hun software in ieder geval goed draait. Bovendien zijn veel it-omgevingen in de loop der jaren organisch gegroeid. Systemen en kruisverbanden zijn ad-hoc aan elkaar geknoopt, waardoor het fundament – de machinekamer – is gaan degenereren. Omdat het ontbreekt aan flexibiliteit en schaalbaarheid in de infrastructuur, leidt het faciliteren van nieuwe processen tot nog meer plakbandoplossingen.”

Dit alles heeft tot gevolg dat de hierboven vermelde verwachtingen van IT omtrent beschikbaarheid, schaalbaarheid en flexibiliteit, een bijna onmogelijke opgave is geworden. Zeker als we daar de slinkende it-budgetten en de stijgende vraag naar functionaliteiten bij optellen.

 

Functionele diensten

De waan van de dag, waarbij de ene applicatieleverancier na de andere zijn eigen silo neerzet op een gecentraliseerde omgeving, regeert de agenda. Hierdoor is er zelden sprake van een holistische view om nieuwe applicaties of functionaliteit zo optimaal mogelijk te laten landen in het bestaande landschap. Het leeuwendeel van deze problematiek kan worden ondervangen met de CAMCUBE. Om die holistische visie te kunnen ontwikkelen, is een scheiding gewenst tussen de infrastructuur en het applicatielandschap, zo licht Konings toe. “Zo is de CAMCUBE ook opgebouwd. De CAMCUBE gaat over de infrastructuur van een it-omgeving. Applicaties landen op deze infrastructuur, maar zijn niet bepalend voor de configuratie van die infrastructuur. Om de CAMCUBE te vormen is keuze gemaakt uit een beperkt aantal leveranciers en van hen zijn specifieke oplossingen gekozen voor het ontwerp van de CAMCUBE.”

Deze infrastructuur wordt ontsloten op basis van wat Konings aanduidt met ‘functionele diensten’. “De ict-uitvragen van de business betreffen vrijwel altijd server-, netwerk- en opslagcapaciteit. Deze biedt de CAMCUBE aan in diverse gradaties en op een veilige manier. Bij integratie van een nieuwe applicatie of functionaliteit kan eenvoudig en snel op basis van deze functionele diensten bepaald worden wat een applicatie nodig heeft. Daarmee is direct bepaald hoe de applicatie geïntegreerd wordt binnen de gehele infrastructuur. Door je infrastructuur op deze manier in te richten, krijg je ook veel beter inzicht in de kosten. De eisen die een applicatieleverancier stelt, worden direct inzichtelijk in de bijbehorende infrastructuurkosten op de korte én de lange termijn. Met deze informatie kan een ict-manager richting de business en de Raad van Bestuur helder en met vooruitziende blik communiceren. Bovendien is het gebruik van deze functionele diensten naadloos schaalbaar, wat het einde betekent van ad-hoc investeringen.”

 

Andere rol

De eigen IT binnen de zorg heeft met de CAMCUBE een hoop zorgen minder. De CAMCUBE wordt door Cam voortdurend geïnnoveerd. Halfjaarlijks komen nieuwe releases beschikbaar. Binnen de zich razendsnel ontwikkelende it-wereld fungeert Cam als een buffer voor zorginstellingen, door de technische complexiteit en de snelle innovaties op it-gebied gecontroleerd in het platform te laten landen. De rol van beheerders van zorginstellingen verandert hierin van ‘technisch verantwoordelijke’ naar ‘functioneel verantwoordelijke’. De beheerder zal minder aan de technische knoppen zitten, maar meer functioneel bezig zijn. Hij zal veel meer het gesprek aangaan met de zorgprofessionals om functionele vragen van hen te vertalen naar het platform. Op de vraag of de eigen IT binnen een zorginstelling dan niet de controle over hun IT kwijt is, antwoordt Konings duidelijk: “Integendeel! Ze houden absoluut het stuur zelf in handen. De controle en de regie worden nadrukkelijk aan de it-manager teruggegeven. Zijn omgeving wordt niet alleen beschikbaarder, flexibeler en schaalbaarder, maar ook voorspelbaarder. Hij kan veel beter dan ooit vanuit het platform anticiperen en daarop acteren.”

 

Geen geheimen

De controle over ICT is een belangrijk thema. Zo kan de klant voor kiezen pay-as-you-go/grow kiezen op basis van gebruik, ook wanneer sprake is van het terugschalen van een bepaalde dienst. Daarnaast is applicatie management services (AMS) met de CAMCUBE in zeer goede handen. Cam IT Solutions heeft enorm veel ervaring opgebouwd met applicaties in de zorg. Konings: “Wij weten als geen ander hoe we dergelijke applicaties goed in het platform kunnen hangen. Wij zijn al jaren actief in de zorgmarkt en we zitten regelmatig om tafel met zorginstellingen en hun applicatieleveranciers. Er zijn weinig of geen geheimen meer op dit gebied voor ons. Mocht de klant dat op prijs stellen, dan schuiven wij aan zijn kant van de tafel aan wanneer hij in overleg moet met een applicatieleverancier. Wij kunnen heel snel schakelen tussen de eisen van de applicatieleverancier, wat de klant beschikbaar heeft en wat er daadwerkelijk nodig is. Zo komen we snel tot een goed vergelijk tussen de partijen, zodat de applicatieleverancier gewoon zijn werk kan doen en het it-platform keurig de werkload aankan.”

[1] Augustus 2013, pagina 10; Maart 2014, pagina 13; Juni 2014, pagina 23.

Gerelateerde berichten...