Geo-as-a-Service: unieke kansen voor business-innovatie

Nieuwe diensten creëren tastbare waarde, zijn schaalbaar én simpel

Als CIO bent u altijd op zoek naar nieuwe wegen om de business optimaal te ondersteunen. Een belangrijke onderscheidende factor is geo of simpel gezegd ‘locatie’. Dit biedt u uitstekende kansen om uw collega’s van de business op een vernieuwende wijze te helpen. Zonder diepgaande geo-kennis en zonder aanschaf en gebruik van complexe platformen. Immers, geo komt gewoon uit de cloud ‘as-a-service’. Dat maakt ‘locatie’ intelligent, innovatief, flexibel en schaalbaar.

We willen dicht bij de klant zijn, snel bij de klant zijn, weten waar nog nieuwe klanten te winnen zijn en onze klanten optimaal bedienen. We willen onderhoud efficiënter doen, weten waar onze assets zijn en incidenten snel oplossen en tijd winnen. Allemaal business-vragen waar de factor locatie unieke waarde toevoegt. Tegelijk krijgen we steeds meer data. Hoe maken we van die big data waardevolle informatie over onze klanten, over onze assets en over onze risico’s? ‘Locatie intelligentie’, intelligente ruimtelijke analyse van bijvoorbeeld asset- of klantdata geeft ook hier vaak het verrassende nieuwe antwoord.

 

‘Geo-as-a-Service’

Wie deze vragen stelt verwacht van u de ict-oplossing. BI- en ERP-systemen schieten tekort. Eigenlijk heeft u een Geografisch Informatiesysteem (GIS) nodig. Geen zorgen. Investeren in diepgaande kennis en een duur GIS is niet meer nodig. Geo komt tegenwoordig ook uit de cloud. U rekent af naar gebruik en krijgt geleverd op basis van een SLA. De benodigde geo-services worden als standaard API’s op basis van open standaarden aangeroepen uit ons standaardplatform, en worden volledig ‘onder water’ geïntegreerd in uw business-applicatie. Volledig schaalbaar, flexibel en tegen lage, transparante en beheersbare kosten. Het ‘up to date’ houden van geodata? Uitbesteden! Zo beschikt u altijd over de meest actuele geodata tegen de laagste kosten, bovendien zonder zorgen.

 

Slim combineren en analyseren

Bij het kiezen voor ‘Geo-as-a-Service’ gaat het niet alleen over de service. Zoals een it-directeur van een groot beursgenoteerd Nederlands bedrijf recent over ons zei: “Nog belangrijker is dat ze heel goed snappen hoe je al die specifieke geodata en techniek kunt inzetten en integreren in je bedrijfsprocessen.” Flexibel, snel en pragmatisch, om samen een antwoord te hebben op de toenemende ‘business agility’ bij uw collega’s.

De unieke waarde van locatie intelligentie zit in het op een ruimtelijke manier analyseren en combineren van verschillende datalagen. Daarbij wordt uw eigen data in een private cloud-omgeving gecombineerd met data afkomstig uit andere open en gesloten bronnen. Dat kan zelfs met realtime data!

 

Vernieuwende business-inzichten

Uw collega’s van sales, logistiek, asset management en operatie staan voor grote uitdagingen. Bij veel ‘hoog op het lijstje’ business-vragen creëert locatie intelligentie unieke waarde met soms direct concurrentievoordeel.

‘Geo-as-a-Service’ geeft u als CIO de kans om uw business-collega’s echt te helpen. U geeft hen vernieuwende en nieuwe business-inzichten, de kans om verschillende werkprocessen te combineren voor meer efficiency of u laat ze eenvoudigweg zien waar de dingen zijn. Op een kaart. In één oogopslag. Simpel én doeltreffend.

Henri van Mil is directeur bij Geodan.

 

 

Gerelateerde berichten...