Nederland in 1000 miljard Minecraftblokjes

Minister Melanie Schultz-Van Haegen van Infrastructuur en Milieu zoekt haar eigen huis in GeoCraftNL

Locatiedata zijn inmiddels overal. Elke smartphone is immers uitgerust met GPS, waardoor je zelfs je twitterberichten en foto’s eenvoudig in kaart kunt brengen. Veel data zijn gratis of eenvoudig toegankelijk, zoals de vele digitale kaarten voor de overheid via Publieke Dienstverlening Op de Kaart (PDOK) of voor het onderwijs via www.edugis.nl De toepassingen zijn legio. Elke dag wordt wel een App uitgevonden waarin locatiedata een belangrijke rol spelen.

Onlangs zijn de realistische locatiedata van Nederland zelfs in de Minecraft gamingwereld doorgedrongen. De 3D data van Nederland van het Kadaster en Rijkswaterstaat zijn ingeladen in dit populaire spel voor kinderen van zo’n 8 tot 12 jaar, dat door maar liefst 80 procent van de tienjarigen wordt gespeeld. Deze game is goed voor het ruimtelijk denken en wordt door de Vrije Universiteit van Amsterdam zo serieus genomen dat ze hoogleraar Henk Scholten hebben benoemd tot Professor Minecraft. Binnen de wereld van ‘digitaal lego’ bouw je met blokken van 1×1 meter. Meestal bouwen kinderen fantasiewerelden, maar het science-centrum GeoFort wilde graag kinderen serieus laten bouwen in virtueel Nederland. Daarbij heeft GeoFort hulp gevraagd van het Geo-ict-bedrijf Geodan.

Na een half jaar stoeien met de data is het Geodan gelukt om heel Nederland in deze 3D Minecraft-gamingwereld weer te geven: alle gebouwen, rivieren en wegen. Het gaat om big data. Het oppervlak van Nederland is ruim genomen 50.000 km2: dus 50 miljard m3. De ondergrond is gemiddeld twintig blokjes dik. Dat betekent 1000 miljard blokjes, zonder de gebouwen te hebben meegerekend.

“Alles bij elkaar was de Minecraft-klus lastiger dan we vooraf hadden ingeschat. Op het laatst was het nog flink stressen, omdat we tweehonderd kinderen hadden toegezegd dat ze op 3 oktober konden beginnen met bouwen. Zelfs het Jeugdjournaal kwam langs. Veel kinderen die de uitzending zagen, gingen gelijk online. Een spannend moment voor ons. Zou de Minecraftserver zoveel kinderen aankunnen? Na tien minuten werd de server trager en na twintig minuten was de hele wereld gecrasht. Ai, pijnlijk! We waren in alle hectiek vergeten om lava en water uit te schakelen en in no-time hadden de kinderen het centrum van Amsterdam al weten te vernietigen. Hoe moesten we deze virtuele crisis managen?

Spontaan dienden zich zo’n vijftig jonge Minecrafters aan die ons wilden helpen. Binnen een paar maanden hadden we een organisatie opgetuigd met twaalf Minecraft-Commissarissen van de Koning en driehonderd Minecraft-Burgemeesters (gemiddelde leeftijd 11 jaar). Zij kregen de bevoegdheid om de gewone GeoBurgers via het Minecraft-Kadaster bouwrechten te geven op gewenste percelen. Kortom: er werd een complete virtuele community opgetuigd met een controlesysteem dat verrassend veel lijkt op de echte wereld. Heerlijk om nu mails te ontvangen van kinderen die vragen of hun gebouw al is geregistreerd bij het Kadaster en kinderen die prachtige sollicitatiebrieven schrijven.

Sindsdien én met een beter beschermde Minecraftserver werkt de virtuele wereld van GeoCraftNL weer geweldig. Zo is de binnenstad van Amsterdam te bekijken, maar het is ook fascinerend om te kijken hoe de kerk in Arnhem, het Botlekgebied, de Bijlmerbajes, de Martinitoren of het pittoreske dorpje Vreeland zijn gebouwd. De kinderen buigen zich niet alleen over het heden. Leerlingen van een Technasium mochten in december aan minister Schultz hun winnend ontwerp van de Markerwadden presenteren. Zelfs in de virtuele versie van Nederland wordt het een chaos zonder Kadaster, zonder vergunningen, zonder controle en zonder handhavingssysteem!”

 

De Stichting Arbeidsmarkt Geo en het GeoFort willen aan de hand van educatieve projecten zoals GeoCraftNL meer jongeren enthousiast maken voor een geostudie (www.gogeo.nl).

Gerelateerde berichten...