Werklozen probeerden in 2023 vaker online gevonden te worden

werkplek

Werklozen probeerden dit jaar veel vaker om zelf online gevonden te worden, en zochten minder zelf. Dat blijkt uit eindejaarscijfers van Intelligence Group.

Werkzoekenden stuurden bijvoorbeeld minder open sollicitaties, maar kozen vaker voor een passieve route als het uploaden van een cv in een cv-databank. Ze ondernamen dus  vaker actie om door werkgevers gevonden te worden.

Rol UWV beperkter

Wat in de cijfers ook opvalt is de beperkte rol van het UWV. Aanmelden op werk.nl/UWV is verplicht voor werklozen om in aanmerking te komen voor een uitkering. Maar als zoekkanaal voor een nieuwe baan is de rol slechts bescheiden, met nog geen 30%. “Dat is toch wel een signaal dat het UWV haar positie en relevantie onder deze doelgroep mist”, aldus Intelligence Group-CEO Geert-Jan Waasdorp, die ernaar verwijst dat soortgelijke overheidskanalen in Frankrijk en België wél uitstekend scoren onder werkloze werkzoekenden.

Uit de cijfers wordt duidelijk dat ‘actieve’ kanalen als vacaturesites en uitzendbureaus dit jaar in populariteit afnamen, zeker ten opzichte van 2021. Van de werklozen die in dat jaar een baan vond zei bijvoorbeeld nog 41% een open sollicitatie naar een werkgever te hebben verstuurd, terwijl dat in 2023 voor slechts 23% van hen gold – bijna een halvering. Vacaturesites, een ander ‘actief’ kanaal, kregen te maken met eenzelfde soort populariteitsdaling. Waar in 2021 nog 69% van de werklozen van zulke jobboards gebruikmaakte, zakte dat cijfer in 2023 naar 59%.

Te weinig reacties

Tegelijkertijd nam de populariteit van passieve kanalen meestal lichtjes toe, in elk geval ten opzichte van 2022. Zo groeide het aantal succesvol solliciterende werklozen dat de eigen online vindbaarheid verbeterde (van 23% naar 25%), en het aantal dat een cv in een databank uploadde nam toe van 34% naar 37%. Hier valt de krapte in te herkennen. De personeelsschaarste hield afgelopen jaar immers aan, waardoor werklozen die wilden werken makkelijk iets konden vinden. Ze hadden baanzoek-kanalen daardoor simpelweg minder nodig en gebruikten ze over de hele linie ook aanzienlijk minder. Niet voor niets dat werkgevers klaagden over te weinig reacties.

Actief werkzoekenden die vanuit een baan aan het solliciteren zijn, veranderden hun strategie in 2023 nauwelijks. Kanalen als ‘online vindbaar zijn’ en ‘cv uploaden in databank’ waren onder mensen die vanuit een baan solliciteren bijvoorbeeld aanzienlijk minder populair dan bij de werkloze actief zoekenden. Deze groep maakte ook een stuk minder gebruik van uitzendbureaus in de zoektocht naar nieuw werk. Slechts 19% van hen ging afgelopen jaar zo’n (digitaal) kantoor binnen, terwijl 34% van de werkzoekers zonder baan dat deed.

Lees ook:

Gerelateerde berichten...