AliExpress duidelijker over consumentenrechten in EU

consumenten ACM webshop

De Chinese webwinkel AliExpress is duidelijker over consumentenrechten van klanten in de EU. Europese websites van de Chinese webreus zijn nu beter in lijn met het Europese consumentenrecht.

Dit is het resultaat van de aanpak van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) en de Consumentenbond. De ACM werkte samen met de Europese Commissie. Ook een aantal andere Europese consumentenorganisaties hielp mee. De verbeteringen gelden in heel Europa.

AliExpress informeert consumenten voortaan duidelijk over:
  • De de consument heeft het recht om binnen 14 dagen na ontvangst zonder opgave van redenen de aankoop te annuleren en binnen 14 dagen na annuleren terug te sturen
  • De regels rond garantie die in de EU gelden moeten worden vermeld en nageleefd
  • Als er belastingen of heffingen betaald moeten worden, bijvoorbeeld bij de grens, dan moet dat worden vermeld
  • Informatie over wie de verkoper is moet worden vermeld
  • Als betaald is om hoger te eindigen in de zoekresultaten moet dit duidelijk zijn
  • Algemene voorwaarden: zijn niet meer in strijd met de geldende regels
  • Klachten: informatie over waar de consument terecht kan met zijn klacht of geschil (niet langer bij de rechtbank in Hong Kong, maar gewoon in eigen land).

De afgelopen maanden maakte de Autoriteit afspraken met AliExpress. De aanpassingen zijn intussen doorgevoerd. De algemene voorwaarden worden uiterlijk 1 mei a.s. voor EU-klanten beter lees- en herkenbaar.

Digitale economie

Volgens de ACM moeten mensen en bedrijven beschermd worden tegen de keerzijde van digitalisering. Eerder deed de ACM dan ook onderzoek naar over online misleiding. Er ligt nu een  een leidraad met uitleg over wanneer verleiding van consumenten overgaat in misleiding.

Eerder deze maand trok de Autoriteit ook al ten strijde tegen betaald ranken, waarmee aanbieders extra betalen voor een hogere positie op sites en in zoekmachines. De autoriteit stelt dat consumenten misleid kunnen worden als onduidelijk is dat de volgorde van de gepresenteerde zoekresultaten beïnvloed is door betaling. Bovendien kan het de concurrentie tussen aanbieders beperken. Wat zou helpen is transparantie over betaalde resultaten, maar dan wel met eisen aan de manier waarop dat gebeurt.

Lees ook:

Gerelateerde berichten...