Dubai Airports selecteert Quintiq om passagierservaring van wereldklasse te leveren

Quintiq, onderdeel van Dassault Systèmes en wereldwijd toonaangevend in supply chain planning en optimalisatie (SCP&O), is door Dubai Airports geselecteerd voor de planning van haar vaste resources op Dubai International en Dubai World Central. De Quintiq-oplossing automatiseert het planningsproces voor stands, gates, bagagebanden en incheckbalies, met als doel de algehele efficiëntie, betrouwbaarheid en passagierstevredenheid te verhogen. Op 18 april is de Quintiq-applicatie in gebruik genomen op Dubai International. De implementatie op Dubai World Central volgt op korte termijn.

Dubai International is de drukste luchthaven ter wereld op basis van het aantal internationale passagiers. De luchthaven bedient 90 luchtvaartmaatschappijen die naar meer dan 240 bestemmingen over zes continenten vliegen. In 2016 kreeg de luchthaven 83.654.250 passagiers te verwerken. Dubai World Central, voorbestemd om de leading luchthaven van de regio te worden, begon in 2010 met vrachtvervoer en faciliteert sinds 2013 ook passagiersvluchten. “We streven ernaar om een ervaring van wereldklasse te leveren aan de luchtvaartmaatschappijen die onze luchthavens gebruiken en aan de passagiers die door hen vervoerd worden,” aldus Frank McCrorie, SVP Operations bij Dubai Airports. “Quintiq stelt ons in staat om het gebruik van onze huidige vaste resources te maximaliseren en om ons voor te bereiden op toekomstige uitbreidingen.”

Quintiq maakt de automatische planning van alle vaste resources van Dubai International mogelijk. Van de 260 stands tot de 143 gates, de 561 incheckbalies en de 28 bagagebanden; de luchthavenplanners zullen volledig zicht en controle hebben over de toewijzing van deze middelen. In de planning wordt verder rekening gehouden met specifieke voorkeuren van luchtvaartmaatschappijen, en ook de passagiersstromen worden geoptimaliseerd. Verbeterde passagiersstromen zorgen ervoor dat de twee luchthavens meer passagiers kunnen verwerken zonder gevolgen voor de gebruikservaring.

“Quintiq was de duidelijke keuze”, aldus Abdul Razzak Mikati, Managing Director bij de implementatiepartner DTP van Dubai Airports. “De investering in nieuwe infrastructuur kan buitensporig hoog zijn. De klant had behoefte aan een toekomstgerichte, in de industrie bewezen oplossing om de capaciteit van de huidige resources efficiënt te kunnen beheren. Dankzij Quintiq hoeft er niet langer handmatig gepland te worden, wat resulteert in meer flexibiliteit en wendbaarheid van de activiteiten.”

Abdul Razzak voegde eraan toe dat de Quintiq-oplossing tevens berekeningen verwerkt voor 40 vluchten per seconde en gebruikmaakt van informatie uit meerdere bronnen om het automatiseringsproces te verbeteren. Deze mogelijkheden zijn cruciaal, aangezien de hoeveelheid verkeer in het eerste kwartaal van dit jaar op Dubai International al met 7,4% gestegen is. Het passagiersverkeer op Dubai World Central is in dezelfde periode zelfs met 29,5% toegenomen.

Volgens Maarten Hendriks, Business Unit Director Transport bij Quintiq: “Met 1.100 vluchten per dag is optimale efficiëntie cruciaal voor het handhaven van een hoge klanttevredenheid. Met het oplossen van dit planningsvraagstuk kunnen wij de mogelijkheden van Quintiq in de luchtvaartsector laten zien. Quintiq’s geautomatiseerde planningsmogelijkheden dragen bij aan de inzet van de klant om een passagierservaring van wereldklasse te garanderen.”

Rob van Egmond, CEO van Quintiq, vult aan: “Het vertrouwen van Dubai Airports is te danken aan de uitstekende reputatie van Quintiq in de luchtvaartindustrie. We zullen hen ondersteunen bij het behouden van toonaangevende standaarden in de industrie en we zijn ervan overtuigd dat deze samenwerking de eerste van vele in deze regio zal zijn.”

 

Gerelateerde berichten...