Ga je voor een beschrijvende of een merkgerichte domeinnaam?

Je bent van plan een bedrijf op te richten en hebt misschien al een naam bedacht. Dan is een goede website bouwen het volgende wat je moet doen. Je wilt uiteraard snel gevonden worden met je website en daarom moet je goed nadenken welke domeinnaam het beste bij je past en praktisch is voor de algoritmes van de zoekmachines. De meeste ondernemers gaan voor een beschrijvende of een merkgerichte domeinnaam. Maar welke keuze maak jij?

De kenmerken van een beschrijvende domeinnaam

Met een beschrijvende domeinnaam komt de naam niet overeen met de naam van je bedrijf. Een beschrijvende domeinnaam zegt iets over de producten die je verkoopt of de diensten die je verleent. Als je bijvoorbeeld scooters verkoopt, dan is scooterstekoop.nl bijvoorbeeld een beschrijvende domeinnaam. Een beschrijvende domeinnaam kent verschillende voordelen.

In de eerste plaats weet men meteen wat je bedrijf precies doet. Daarnaast is een beschrijvende domeinnaam ook beter te onthouden en je wekt direct vertrouwen. Je kunt namelijk laten zien dat je dé specialist bent. Als je bijvoorbeeld als hovenier aan de slag gaat, kun je ook een domeinnaam als deechtetuinexpert.nl registeren.

Over het algemeen scoor je ook hoger in de zoekmachines met een beschrijvende domeinnaam. Je moet natuurlijk wel eerst kijken of de domeinnaam nog beschikbaar is, maar gelukkig kun je eenvoudig de beschikbaarheid van een domeinnaam checken.

De kenmerken van een merkgerichte domeinnaam

Is een beschrijvende domeinnaam niets voor jou en koppel je de domeinnaam liever aan de naam van het bedrijf? Dan kun je voor een merkgerichte domeinnaam gaan. Het voordeel van een merkgerichte domeinnaam is dat deze vrijwel altijd beschikbaar is en dat je een unieke domeinnaam hebt. Met merkgerichte domeinnamen kun je ook nog niet-bestaande woorden gebruiken. Die blijven doorgaans langer in het geheugen van bezoekers hangen.

Een ander voordeel van een merkgerichte domeinnaam is dat je deze voor altijd kunt gebruiken. Wanneer je domeinnaam is verlopen en je vergeet door drukte deze te verlengen, dan kunnen andere mensen een populaire beschrijvende domeinnaam registreren en dat kan verstrekkende gevolgen voor de zichtbaarheid van je bedrijf hebben.

De voordelen van een combinatie

Sommige bedrijven kiezen er ook voor om een beschrijvende domeinnaam te combineren met een merkgerichte domeinnaam. Dergelijke domeinnamen zijn vrijwel altijd beschikbaar en de naam zegt dan iets over je bedrijf alsook de ondernemersactiviteiten die je verricht.

Maar een combinatie kan ook nadelig uitpakken, want sommige domeinnamen worden daardoor zeer complex of juist te lang. Een goede domeinnaam moet kort en pakkend zijn.

Gebruik een generator

Heb je weinig inspiratie? Dan kun je ook generators gebruiken. Die zijn gratis te vinden op  internet. Je vult enkele trefwoorden over je bedrijf in en vervolgens komt de generator met een interessante naam.

Gerelateerde berichten...