Succesvol jaar voor Ordina in 2021

Ordina N.V. (Ordina), de digitale businesspartner die voorsprong realiseert vanuit technologie en marktkennis, presenteert vandaag de jaarcijfers over 2021.

FY 2021 hoofdpunten

  • Omzet stijgt 6,8% naar EUR 394,5 miljoen (2020: EUR 369,2 miljoen);
  • Businesspropositie-omzet stijgt naar 40% in 2021 (2020: 38%);
  • EBITDA stijgt naar EUR 50,2 miljoen (2020: EUR 46,4 miljoen), EBITDA marge stabiel met 12,7% (2020: 12,6%);
  • Nettowinst stijgt naar EUR 24,6 miljoen (2020: EUR 22,3 miljoen);
    Netto cash ultimo 2021: EUR 43,6 miljoen (ultimo 2020: EUR 44,4 miljoen);
  • Impact covid-19 in 2021 circa 0,9%-punt positief op EBITDA marge (2020: circa 1%-punt);
  • Dividendvoorstel van 60% van de nettowinst (15,8 eurocent per aandeel);
    Aankondiging aandeleninkoopprogramma voor max. EUR 15 miljoen.

Q4 2021 hoofdpunten

Omzet stijgt 12,0% naar EUR 104,0 miljoen (Q4 2020: 92,9 miljoen);
EBITDA stijgt naar EUR 14,5 miljoen (Q4 2020: EUR 12,2 miljoen). EBITDA marge stijgt naar 13,9% (Q4 2020: 13,1%);
Klanttevredenheidsscore 2021 bedraagt 7,8 en aanbevelingsscore (OPS) van 71;
Medewerkerbetrokkenheidsscore stijgt van 7,5 naar 7,6.

Jo Maes, CEO Ordina, over de resultaten

“We kijken terug op een succesvol jaar met groei in Nederland, België en Luxemburg. Zowel onze omzet als onze winst zijn gestegen. Hiermee lopen we voor op onze ambities voor 2022. Ook zijn we erin geslaagd te groeien met eigen medewerkers ondanks de aanhoudende krapte op de arbeidsmarkt.

Met onze businessproposities blijven we succesvol inspelen op actuele thema’s bij onze klanten. Het aandeel van de businessproposities in onze omzet stijgt echter minder snel dan verwacht. We blijven naar de doelstelling toewerken, maar we verwachten deze later te behalen. Inmiddels hebben we circa 170 high performance teams actief. Dit resulteert in hogere tevredenheid bij onze klanten en medewerkers en we maken meer strategische impact bij onze klanten.

Met onze teams en onze strategie 2022 hebben we een solide basis gelegd die onderscheidend is in de markt. Op dit fundament bouwt onze strategie 2026 dan ook door. We blijven onverminderd inzetten op high performance teams als onze manier om klanten een superieure dienstverlening te bieden. Daarnaast investeren we verder in domein- en marktspecifieke oplossingen die herhaalbaar zijn. We hebben onze jaarlijkse omzet en rendementsdoelstellingen naar 2026 verhoogd ten opzichte van 2022, zoals gecommuniceerd tijdens onze capital markets day.

Vandaag kondigen we naast ons dividendvoorstel ook een aandeleninkoopprogramma aan om de balans verder te optimaliseren. Dit past binnen onze strategie, waarbij we rekening houden met de bedrijfsvooruitzichten, investeringsagenda en de belangen van alle stakeholders.”

Gerelateerde berichten...