Swissport kiest voor flexibele DaaS-oplossing van IGEL

De thin-clientoplossingen van IGEL Technology spelen een belangrijke rol in de IT-strategie van Swissport International Ltd. (Swissport). ’s Werelds grootste leverancier van grondafhandelingsdiensten voor de luchtvaartsector maakt gebruik van thin-clienthardware en -software van IGEL om snel een clientinfrastructuur te kunnen opzetten en de operationele kosten te verlagen. Dankzij het toegepaste Desktop as a Service (DaaS)-model kunnen de operationele kosten op de lange termijn mogelijk terug worden teruggebracht tot minder dan tien euro per werkstation. In Europa heeft het bedrijf momenteel circa 1.500 thin clients in gebruik, verspreid over diverse locaties, waaronder de Luchthaven München. Wat personeel betreft, vergt het gestandaardiseerde beheer op afstand van de IGEL-werkstations slechts een halve voltijdbaan.

Om sneller te kunnen reageren op de veranderende behoeften van de markt heeft Swissport sinds 2003 zijn bedrijfs-IT in de Europese regio gecentraliseerd, gevirtualiseerd en uitbesteed met behulp van Citrix-software. Als onderdeel van de uitbesteding voorziet een wereldwijd opererende serviceprovider de grondafhandelaar van een volledig beheerde desktop met thin clients van IGEL als efficiënte eindapparaten. Deze slanke en uiterst flexibele IT-infrastructuur stelt de op groei gerichte onderneming bijvoorbeeld in staat in slechts drie weken een compleet nieuw laadstation met driehonderd medewerkers te installeren.

Breed scala thin-clientoplossingen
Swissport heeft IGEL’s oplossingen inmiddels ingezet bij ongeveer de helft van zijn plusminus drieduizend IT-werkstations. Afhankelijk van het scenario gebruikt het bedrijf verschillende thin-clientmodellen met verschillende besturingssystemen om de grootst mogelijke besparingen te realiseren. Zo werkt het grondpersoneel op de Luchthaven München met IGEL’s beeldschermgeïntegreerde, all-in-one thin client UD9 LX om passagiersbussen en andere resources op een buitengewoon kostenefficiënte manier toe te wijzen met behulp van 3G en de geïntegreerde browser. Dankzij de Citrix XenApp- en Cortado ThinPrint-softwareoplossingen is Swissport in staat maximaal honderd thin clients te exploiteren en deze op een fouttolerante manier te beheren via een VPN, dat gebruikmaakt van een 10 MBit/s draadloze verbinding in plaats van de dure luchthaven-LAN. Swissport maakt tevens gebruik van IGEL’s Universal Desktop Converter 2 (UDC2)-thin-clientsoftware om bestaande luchthaven-PC’s om te zetten in remote te beheren thin-clients. Zo bespaart de luchthaven op de logistieke kosten en douaneheffingen die samenhangen met de vervanging van hardware, terwijl er ook minder medewerkers nodig zijn.

Gestandaardiseerd beheer
De belangrijkste argumenten om voor IGEL te kiezen, waren niet alleen de kwaliteit van de oplossingen en de bewezen thin-clientexpertise, maar ook het feit dat het gestandaardiseerd beheer op afstand biedt voor alle thin clients, zonder dat dit licentiekosten met zich meebrengt. IGEL’s Universal Management Suite (UMS)-oplossing wordt met alle modellen meegeleverd. Voornaamste kenmerken van deze oplossing zijn de profiel- en groepsgebaseerde configuratie, het beheer op basis van samples en templates en de mogelijkheid om profielen toe te kennen met behulp van een boomstructuur of ‘drag and drop’. Met behulp van de UMS-tool kan Swissport roll-outs nog sneller uitvoeren en direct reageren op organisatorische en technische veranderingen. Philipp Schlatter, CIO van Swissport, prijst de efficiëntie van het systeem. “Het complete beheer op afstand van al onze vijftienhonderd thin clients vergt niet meer dan vijftig procent van een fulltime functie.”

Virtuele desktops en multimedia
“Wat de maandelijkse operationele kosten aangaat, zijn de thin clients van IGEL al ruim dertig euro goedkoper dan een ‘beheerde’ PC. Op de lange termijn is het de bedoeling de kosten voor de eindapparaten te verlagen tot minder dan tien euro per maand. Het voornemen is dan ook om het aandeel thin clients verder te laten toenemen, bijvoorbeeld met behulp van virtuele desktops, mits de latentietijd op de diverse locaties dit toelaat”, aldus Schlatter. Een andere interessante optie voor de toekomst is videoconferencing. Swissport heeft reeds met succes proeven gedaan met de unified-messagingoplossing Microsoft Lync.

Geef een reactie

Gerelateerde berichten...