Telecom operators voortrekkers in Economy of Data

Telecom operators hebben een belangrijke rol als Data Activator in het met elkaar verbinden van klanten en ondernemingen. In de Economy of Data nemen zij een cruciale positie in, vanwege hun enorme klantenbestanden en hun vermogen om real time klantinformatie te verwerken. Dit stelt hen in staat om rijkere klantprofielen te genereren en een centrale en leidende rol in de Economy of Data te claimen. Om de focus op data-analyse te vergoten, moeten zij nieuwe business modellen ontwikkelen, innovatief en slagvaardiger worden en de klant centraal stellen. Dat is de belangrijkste conclusie van het white paper ‘Telecom operator: activate your gold’ van Atos.

In 2015 telt de wereld ongeveer 4,5 miljard smartphones, 2,5 miljard gebruikers van sociale netwerken en meer dan 25 miljard verbonden apparaten. De Derde Digitale Revolutie is begonnen en onze omgeving ontwikkelt zich steeds meer tot een ‘many to many’-wereld waarin een enorme hoeveelheid data circuleert, die zowel waarde heeft voor consumenten als aanbieders van producten en diensten. Dit betekent dat een nieuwe marktplaats voor aanbieders en gebruikers is ontstaan: de Economy of Data. Atos gelooft dat telecom operators een centrale en leidende rol in deze nieuwe wereld kunnen spelen. Het beheer van netwerken geeft hen de mogelijkheid om rijkere klantprofielen te genereren, in real time. Dit zal resulteren in een nieuwe rol voor de telecom operator als een Data Activator.

 

Goudmijn aan data

Customer data worden steeds waardevoller. De eigenaren van deze data, de consumenten, zijn geïnteresseerd in gestroomlijnde (commerciële) aanbiedingen, waarmee zij tijd kunnen winnen en betere proposities kunnen ontvangen. Tegelijkertijd zijn retailers en andere partijen – de aanbieders – bereid te betalen voor hoogwaardige profielen om rechtstreeks te communiceren met de meest relevante consumenten. Volgens Atos kan een Data Activator deze consumenten en aanbieders samenbrengen. “Telecom operators zijn het beste toegerust voor deze rol. Niet alleen worden zij beschouwd als een betrouwbare en onafhankelijke partij, ook staan consumenten rechtstreeks met hen in verbinding en kunnen zij altijd worden bereikt. Bovendien hebben zij een bewezen staat van dienst met het beheer van enorme hoeveelheden data en bedienen zij miljoenen klanten”, vertelt Michel van Buitenen, Managing Director at Atos Consulting. “Telecomaanbieders kunnen een leidende rol claimen als zij een nieuw business model ontwikkelen, gebaseerd op de klant als bewaker van zijn eigen data. Ze moeten echt customer centric en slagvaardig worden en deze goudmijn aan data beschermen en verrijken.”

De uitdaging voor telecom operators is om goed aan consumenten uit te leggen dat samenwerking in hun voordeel kan werken. Een belangrijk aspect van de rol van Data Activator is de consument in staat te stellen zijn of haar eigen profiel te beheren. Een profiel wordt voorgesteld op basis van automatische algoritmes en intelligentie, maar de consument kan deze resultaten zelf manipuleren. Dienstverleners en retailers kunnen profiteren van deze rijke consumenteninformatie en het rechtstreekse kanaal gebruiken om met de meest interessante klanten in contact te komen, door het aanbod op het juiste moment te communiceren. Dit maakt het mogelijk om de conversie van hun aanbiedingen te vergroten. Contacten zullen resulteren in betere klantrelaties, omdat deze aanbiedingen zijn gebaseerd op een volledig en accuraat profiel.

 

Een creatief en innovatief bedrijf

Volgens Atos zullen telecom operators consumenten in 2018 in staat stellen om de manier waarop zij worden benaderd met advertenties en aanbiedingen te beïnvloeden. Telecomaanbieders zijn dan de meest aangewezen partij om de consument te verbinden, omdat zij in het bezit zijn van de beste gepersonaliseerde klantgegevens. “Eén manier voor telecomaanbieders om de concurrentie voor te blijven en een Data Activator te worden, is het ontwikkelen van een open innovatiemodel dat meer efficiënte en effectieve interacties mogelijk maakt die conventionele organisatorische grenzen overstijgen”, zegt Ed Megens, Partner bij Atos Consulting. “Bovendien moet innovatie worden geïntegreerd binnen de gehele organisatie. De eerste stap is het opzetten van een task force voor de ontwikkeling van een business model voor de nieuwe rol als Data Activator en om de overgang naar dit nieuwe business model voor te bereiden. Begin klein, maar begin nu.”

Het volledige white paper is hier te downloaden.

Gerelateerde berichten...