Waarom het optimaliseren van zorgactiva belangrijker is dan ooit

websites

COVID-19 maakte duidelijk dat het hebben van de juiste zorgmiddelen van cruciaal belang is om de juiste kwaliteit van zorg te kunnen leveren. Aangezien ziekenhuizen tekorten hebben aan ventilatoren, persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM), IC-bedden en zelfs zorgpersoneel, hebben beheerders moeite gehad om de middelen te maximaliseren en de workflows van clinici te optimaliseren.

Gelukkig is het optimaliseren van het gebruik van activa en workflows relatief eenvoudig, dankzij technologische innovaties. Door deze innovaties kunnen ziekenhuizen activa en inventaris beter beheren, de efficiëntie van clinici maximaliseren en de omlooptijden van de kamers optimaliseren. Tegenwoordig gebruiken ziekenhuizen een combinatie van barcodes, radiofrequentie-identificatie (RFID) en realtime locatiesystemen (RTLS) om de productiviteit van het personeel te verhogen, de kosten te verlagen en de patiëntenzorg te verbeteren.

Optimaal profiteren van de regelgeving in de gezondheidszorg

Ziekenhuizen moeten een breed scala aan activa beheren, variërend van rolstoelen tot draagbare ultrasone apparatuur. Zelfs vóór de pandemie hadden ziekenhuizen moeite om ervoor te zorgen dat ze over voldoende apparatuur beschikten.

Ziekenhuizen kunnen de eerste stap zetten om hun voorraadbeheer te verbeteren en minder te verspillen door optimaal gebruik te maken van de unieke barcodelabels voor apparaatidentificatie (UDI) die de Federal Drug Administration (FDA) vereist op medische verpakkingen en apparaten. Deze barcodelabels kunnen specifiek worden gebruikt om het voorraadbeheer te verbeteren en de kosten te verlagen. UDI-barcodes bevatten informatie die ziekenhuizen helpt bij het nauwkeurig beheren van voorraadniveaus, het automatisch controleren van vervaldatums, het voldoen aan terugroepingen van apparaten of medicijnen en het verbeteren van de patiëntenzorg.

De juiste barcodescanner kan alle gegevens op elk UDI-label met één enkele scan vastleggen en de gegevens op de juiste manier ontleden in de respectieve ziekenhuisplatforms. Gewapend met deze informatie weten ziekenhuizen precies hoeveel voorraad ze hebben, waardoor te veel of te weinig bestellen verminderd. Door de UDI-barcode te scannen, kunnen zorgmedewerkers automatisch medicatie en benodigdheden markeren wanneer een houdbaarheidsdatum nadert, waardoor het aantal verlopen artikelen dat nog in de schappen ligt vermindert.

UDI-barcodes zijn vooral handig bij het terugroepen van producten. Bij een terugroepactie kunnen zorgmedewerkers het betreffende product of medicijn snel scannen om te zien of het deel uitmaakt van de terugroepactie. Dit resulteert in een veel sneller terugroepproces dan het handmatig controleren van elk mogelijk betrokken item. De UDI kan zelfs vóór een procedure worden vastgelegd om ervoor te zorgen dat de juiste chirurgische instrumenten zijn voorbereid en klaar staan voor de procedure.

Verpleegkundigen helpen bij het vinden van benodigde apparatuur

Naast problemen met voorraadbeheer, hebben ziekenhuizen vaak ook problemen met het beheren van apparatuur.

Dat is waar technologieën zoals RFID kunnen helpen. Het vermogen om meerdere items tegelijk te lezen en te volgen, maakt RFID de ideale oplossing om apparatuur snel te lokaliseren. In veel gevallen hebben zorginstellingen genoeg apparatuur, maar missen ze de tools die nodig zijn om hun apparatuur te vinden. Met RFID-oplossingen kunnen ziekenhuizen gemakkelijker volgen waar activa zich in hun faciliteiten verplaatsen, en ook controleren wanneer de beschikbare apparaten bijna op zijn. Toegang tot deze informatie draagt er in grote mate aan bij dat verpleegkundigen sneller en beter over deze waardevolle activa kunnen beschikken.

Asset Tracking naar een geheel nieuw niveau tillen

Locatietechnologieën zoals RFID en RTLS kunnen ook bijzonder nuttig zijn bij het volgen van de patiënten. RTLS in het bijzonder is ontworpen om ziekenhuisbeheerders te helpen bij het identificeren en elimineren van knelpunten in de workflow gedurende het gehele behandelingsproces van de patiënt. Met behulp van RTLS kunnen ziekenhuizen de exacte tijd meten tussen het moment waarop een patiënt een ziekenhuis binnenkomt en het moment waarop de behandeling is voltooid. Ze kunnen eenvoudig gegevens controleren, zoals hoelang het duurt om een persoon van de afdeling spoedeisende hulp naar de radiologie of een ziekenhuiskamer over te brengen voor opname.

Na het gebruik van RTLS-gegevens om de workflows te stroomlijnen, verminderde één ziekenhuis de gemiddelde tijd tussen de behandeling op de eerste hulp en de opname van de patiënt met 36 minuten. En zodra een patiënt is opgenomen, kunnen ziekenhuizen RTLS-technologie gebruiken om de workflow op veel gebieden te verbeteren. In feite kan RTLS ziekenhuizen helpen om veel snellere beddenwisseltijden te realiseren, tot 15% kortere wachttijden voor patiënten voor tests en procedures, en tot drie uur kortere verblijfsduur van patiënten.

Als het gaat om patiëntenzorg, moeten ziekenhuizen de werkstromen verbeteren en het gebruik van hun bestaande activa maximaliseren. RTLS en RFID zullen zeker populaire keuzes zijn, aangezien zorgaanbieders toekomstige tekorten aan leveringen willen voorkomen en tegelijkertijd een betere patiëntervaring willen bieden.

Klik hier voor meer informatie over zorgtechnologieën die de toestand van patiënten, bedrijfsmiddelen en personeel identificeren, volgen, lokaliseren en bewaken.

Auteur: Casper Zweers, regiodirecteur Benelux bij Zebra Technologies

Lees ook:
  • Zebra Technologies verbetert productiviteit met persoonlijke zakelijke mobiele computer

Gerelateerde berichten...