Europese Commissie presenteert DSA en DMA maar pakt niet door

Vlaggen EU

De Europese Commissie presenteerde deze week de Digital Services Act (DSA) en de Digital Markets Act (DMA) maar pakt niet door. Dat stelt de PvdA-Europarlementariër Paul Tang in een reactie op de wetsvoorstellen.

“Big Tech wordt aangepakt, maar de Commissie pakt niet door,” stelt hij in een reactie. Dinsdagmiddag presenteerde de Europese Commissie voor het eerst in twintig jaar wetgeving voor digitale diensten en markten. Volgens Paul Tang gaat de Commissie niet ver genoeg: “De verstikkende marktmacht van een handjevol Amerikaanse techbedrijven is alleen echt aan te pakken door het mes te steken in het perverse verdienmodel van Big Tech.”

De wettelijke regels voor digitale dienstverleners stammen uit het jaar 2000. Tang: “In dat jaar zat Facebook van Mark Zuckerberg nog op de middelbare school en had alleen een handjevol ICT-ers van Google gehoord. De afgelopen twintig jaar zijn deze bedrijven uitgegroeid tot conglomeraten, niet gehinderd en zelfs geholpen door verouderde regels. Het is tijd voor nieuwe wetgeving.”

DSA en DMA

De Digital Services Act (DSA) en de Digital Markets Act (DMA) die de Europese Commissie vandaag presenteerde, hebben grote gevolgen voor alle digitale diensten. Zo zullen deze voortaan veel meer transparantie moeten bieden over het aantal gebruikers, hun inkomsten, algoritmes en advertenties.

Ook krijgen de grootste Big Tech bedrijven veel meer verantwoordelijkheid. Ze mogen niet langer zichzelf bevoordelen met exclusief databeheer. Tang vindt deze voorstellen goed, maar betreurt dat de Commissie niet doorpakt: “De mogelijkheden om concurrentie uit de markt te drukken en de prikkels voor Big Tech om persoonlijke data te hamsteren blijven in stand. Om het internet voor alle gebruikers te laten werken moet er nu stevige wetgeving komen die de machtsconcentratie van Sillicon Valley doorbreekt.”

Tang denkt niet alleen aan het opbreken van giganten, maar ook aan het verbieden van alle gepersonaliseerde advertenties. “Zolang persoonlijke data worden gebruikt voor advertenties, is privacy van de gebruikers op grote schaal in het geding, blijft de marktmacht in stand en zijn per saldo adverteerders en uitgevers de pineut.” Tang zal dan ook zodra de wetten in het Europees Parlement in behandeling worden genomen een wijziging voorstellen op de plannen van de Commissie, om dit alsnog te regelen.

Het Europees Parlement debatteert vanaf januari over de nieuwe DSA en DMA. Naar verwachting treden de wetten in 2024 in werking.

Lees ook:

Gerelateerde berichten...

X