Goede APM cruciaal in tijd van digitale transformatie

Gartne uitzicht IT-uitgaven CIO

APM, ofwel Applicatie portfolio management ziet er niet rooskleurig uit. Veel beheerders zien allang het bos niet meer door de wildgroei aan bomen. Onacceptabel in tijden van digitale transformatie.

Alles draait immers om flexibiliteit, snelheid en transparantie. In dit deel zetten we uiteen hoe we de applicatiespaghetti kunnen ontwarren, zodat APM daadwerkelijk waardevolle applicatiemanagement wordt.

 

Kruistocht

Andy Kyte, Vice President en Gartner Fellow bij Gartner Research voert al lange tijd een kruistocht tegen wat hij het ‘het moeras’ van APM noemt. De typische en voorspelbare APM-cyclus moet worden doorbroken. Zo’n cyclus ziet er volgens Kyte ongeveer als volgt uit.

“In het begin wordt enthousiast geroepen: ‘Laten we met een APM-proces beginnen’, waarna de juiste tools worden geselecteerd. Met deze selectie houden we ons een maand of negen bezig, want het is leuk en het houdt ons lekker bezig. Natuurlijk moeten we de tools aanpassen voor onze precieze doeleinden. Laten we daar ruim een jaar voor uittrekken. Vervolgens wordt de data verzameld en dat gaat gepaard met stevige bureaucratie, omdat onze tools minstens 297 attributen vereisen. Ondertussen begint het project ons te vervelen, want de data is verouderd en niemand boeit het eigenlijk nog. Het enthousiasme van het begin is tot niets verschrompeld, dus we laten het hele APM-project liggen. Om vijf jaar later fris en fruitig opnieuw te beginnen.”

 

Doorbreken

Kyte legt uit dat je deze cyclus kan doorbreken door vier kernprincipes te hanteren. Het eerste principe is dat de CIO zich moet focussen op de applicaties. Zij/hij moet weten wat er speelt. Wat zijn de belangrijkste applicaties? Welke uitdagingen hebben we? Hoeveel geld is er nodig om te vervangen of te onderhouden?

Dat moet voor de CIO gesneden koek zijn. In de huidige praktijk is een CIO maandenlang bezig met het opstellen van een budgetplan voor volgend jaar. “Kan iemand mij uitleggen wat daar de werkelijke waarde van is?” vraagt Kyte cynisch. “Dat budget kennen we toch al? Het is 2 of 3 procent meer of minder dan vorig jaar.

Waar een CIO beter zijn tijd aan kan besteden, is te achterhalen welke van de dertig grootste applicaties over 15 jaar nog steeds draaien. Dat betekent dat je een plan moet hebben om gedurende die periode deze dertig grote jongens te vervangen. En als we bedenken dat er de afgelopen 10 jaar hooguit één is vervangen, dringt de trieste werkelijkheid tot je door. Namelijk dat als jij als CIO dit niet weet, niemand dat doet.”

Begin dus met het in kaart brengen van de applicaties. “Focus alleen op de grote,” benadrukt Kyte.

Lees het hele verhaal online of in ICT/Magazine van september.

Gerelateerde berichten...