Grote IT-storingen liggen vooral aan incorrecte instellingen

Grote IT-storingen worden vooral veroorzaakt door verkeerde instellingen. Dit geldt voor maar liefst 81 procent van alle storingen aan computersystemen. In slechts 14 procent van de gevallen was er sprake van preventie of monitoring van de IT-performance. Hardwarefouten en problemen zijn in 3% van de gevallen de oorzaak.

Dit blijkt uit jaarlijks onderzoek van het Nederlandse ITPA Group. Zij onderzocht de oorzaken van 140 grote IT-storingen. Het gaat dan om bijvoorbeeld vertragingen of uitval van computersystemen en netwerken.

 

Verkeerde instellingen relatief makkelijk verholpen

Parameteinstellingen zijn cruciaal voor het goed werken van software. Veelal zullen ‘default’ parameterinstellingen initieel voldoen. Dit is een suboptimale startpositie. Als die gecombineerd is met een IT-omgeving die steeds wijzigt (door uitbreidingen, vervanging, patches en updates) zijn de instellingen niet meer optimaal. Ze veroorzaken zelfs vertragingen, instabiliteit en complete uitval van systemen.

Het grootste probleem is volgens de onderzoekers dat parameters slechts initieel worden ingesteld. Daarna wordt er geen aandacht meer aan geschonken. Volgens de onderzoekers is er een wereld te winnen als bedrijven dit periodiek wel doen.

 

Resultaten onderzoek

  1. In 81 procent van de onderzochte cases betrof het incorrecte of niet-geoptimaliseerde parameter instellingen. Dit betekent dat door installatie van software (OS, applicaties, databases, etc.) uiteindelijk verkeerde parameters van kracht zijn.
  2. In 9 procent was de hoofdoorzaak te wijten aan databases. Het betrof hier veelal onjuist gebruik van ‘ indexing’ .
  3. In 6 procent was er sprake van vertragingen veroorzaakt door applicaties. Denk hierbij aan zware applicaties zoals ERP- en CRM systemen.
  4. 4 procent van de IT-performance issues komt door de hoeveelheid data op het netwerk die een te grote ‘ workload’ veroorzaakt.
  5. In 3 procent van de zaken was er een hardwareprobleem. Dit kan zijn veroorzaakt door bv switches, routers, load-balancers of firewalls. Dit percentage is laag omdat organisaties veelal maatregelen hebben genomen, zoals het redundant uitvoeren van cruciale systemen.
  6. In slechts 2 procent van de gevallen was er sprake van te weinig infrastructuurcapaciteit (bv servers) om de transacties met de gewenste snelheid te kunnen voltooien.

 

Reactief

Organisaties gaan pas iets ondernemen als het probleem zich heeft voorgedaan. Men werkt dus te weinig uit voorzorg. In slechts 14% van de storingsgevallen was er sprake van preventie of (beperkte) IT performance monitoring. Bij een bedrijf met een omzet van bijvoorbeeld 40 miljoen, is één uur downtime al goed voor een bedrag van zo’n 19.230 euro omzetderving. Dat staat nog los van bijkomende kosten om het euvel te verhelpen. Vaak is euvel achteraf herstellen een tijdrovende klus die vele dagen kan duren.

 

 

Gerelateerde berichten...