Nieuwe thermostaatknop zet internet een graadje lager

Vanaf deze zomer kun je met een thermostaatknop het internet een graadje lager zetten. Dat kan zowel voor de telefoon, de pc de laptop en interactieve tv. Een Nederlandse startup is de bedenker van de knop, die je gewoon aan de muur kunt bevestigen.

De jonge ondernemers Maarten Wolzak en Paul Huizinga ontwikkelden myndr. Dit is een fysieke knop-aan-de-muur met vijf standen. Het helpt gezinnen en werkenden helpt bepalen welk internet er wel, en welk internet er even niet beschikbaar is.

 

Baas over eigen aandacht

Dakpansgewijs blokkeert de switch steeds meer internetdiensten. Op stand 5 is alles open, en op stand 1 is er minimale toegang. Zo kan (huis)werk prima gemaakt worden zonder YouTube of Snapchat, maar mét Wikipedia.

Samen Netflixen: leuk. Maar dan wel zonder afleidende notificaties. Door zo bewuster om te gaan met ‘online zijn’, kunnen kinderen én ouders leren weer met meer aandacht de dag te beleven.

 

Bewust digitaal

Maarten Wolzak: “We hebben veel onderzoek gedaan, ook onder de bèta-testers. De balans vinden blijkt echt een enorme uitdaging. Afpakken van smartphones of de wifi kabel eruit trekken zijn geen uitzonderingen. Met myndr hebben we een oplossing die gezinnen eleganter helpt. De switch is een hulpmiddel om samen bewuster digitaal te leven. Want ouders zijn vaak nét zo schuldig aan overmatig gebruik als kinderen. En dan kijk ik zeker mezelf ook even aan.”

De ondernemers hebben zichzelf als missie gesteld ervoor te zorgen dat iedereen weer de baas wordt over zijn/haar eigen aandacht. Eind 2019 zou ‘aandacht’ in de kern van het publieke debat over digitale technologie moeten staan.

De technologie achter de myndr-knop wordt verder een open standaard. Hij is dus te gebruiken door iedere telefoonaanbieder en internetprovider.

Prinses Laurentien van Oranje, Mede-initiatiefnemer Alliantie Digitaal Samenleven spreekt zich positief uit over myndr. “Steeds meer volwassenen en kinderen zoeken naar balans in hun gebruik van digitale middelen. Dat begint met dialoog om ons eigen digitale gedrag samen te bespreken. Thuis, op school en op het werk. Dat is niet gemakkelijk. Juist een concreet instrument als myndr geeft iedereen het nodige handelingsperspectief om ander digitaal gedrag samen in de praktijk te brengen.”

 

Iedereen op internet

De knop lijkt dringend nodig. Eerder dit jaar berekende het CBS dat ongeveer zes procent van de Nederlanders nooit internet gebruikt. Dat staat gelijk aan 886.000 mensen. Deze groep wordt wel elk jaar kleiner. Dat blijkt uit de nieuwste cijfers van het onderzoek ‘ICT-gebruik van huishoudens en personen 2018’ van het CBS.

Het onderzoek vond eind 2018 plaats onder inwoners van Nederland van 12 jaar of ouder. In vergelijking met voorgaande onderzoeken neemt de groep mensen die nooit internet gebruikt gestaag af. Zo had in 2012 had 10 procent nog nooit gebruik gemaakt van internet.

Gerelateerde berichten...