Webflow, Wix en WordPress zijn de toegankelijkste CMS-platforms. Maar geen van de platformen is echter volledig toegankelijk. Dat blijkt uit onderzoek van Digitaaltoegankelijk.nl vanwege de week van de toegankelijkheid. Een meer toegankelijke website is bovendien beter bruikbaar voor zoekmachines.
Veel bedrijven maken gebruik van een contentmanagementsystem (CMS) om hun website in te ontwikkelen. Deze platformen bieden oplossingen voor het snel, simpel en voordelig bouwen van een website of webshop. Ruim 80% van alle websites ter wereld is gebouwd in één van de twaalf meest gebruikte CMS-platformen.
Digitaal Toegankelijk deed onderzoek naar de toegankelijkheid van deze 12 meest voorkomende CMS-platformen; Wix, Squarespace, Webflow, Joomla, Shopify, WordPress, WooCommerce, BigCommerce, Prestashop, Drupal, Magento en OpenCart.
SEO
Uit zowel kwalitatief als kwantitatief onderzoek naar de frontend (wat de bezoeker ziet) van 12.000 websites, blijkt dat Webflow, Wix en WordPress over het algemeen de meest toegankelijke CMS-platformen zijn. Drupal, Magento en OpenCart scoorden het laagst en hebben op dit vlak nog een hoop werk te verzetten.
Uit het onderzoek blijkt daarnaast dat er een gemiddeld positief verband is tussen SEO en digitale toegankelijkheid. Websites die hoog scoren op toegankelijkheid, zijn dus ook beter geoptimaliseerd voor zoekmachines. Het omgekeerde geldt voor websites die geen moeite doen voor toegankelijkheid of SEO; websites die minder hoog scoren op toegankelijkheid, zijn ook minder goed geoptimaliseerd om hoog in de rankings te komen.
Robert Keus, algemeen directeur onderzoeks- en trainingsbureau Digitaal Toegankelijk: “Het is zeer interessant om te zien dat er een correlatie is tussen digitale toegankelijkheid en SEO van pagina’s. Dit geeft website- en webshop-eigenaren een extra stimulans om digitale toegankelijkheid serieus te nemen en te implementeren.”
E-commerce-platforms en toegankelijkheid
Shopify is het meest toegankelijke CMS op het gebied van e-commerce. Gevolgd door WooCommerce.
Over het algemeen scoren de verschillende e-commerce-platformen lager dan reguliere website CMS-systemen. Dit komt doordat e-commerce-platformen met meer complexe elementen te maken hebben, zoals productoverzichten, productdetail-pagina’s en afreken-pagina’s.
Uit het onderzoek blijkt ook dat SaaS(Software as a Service)-oplossingen over het algemeen toegankelijker zijn dan self hosted-platformen, zoals WordPress. Bij een SaaS-oplossing is er namelijk door de SaaS-bedrijven zelf al nagedacht over thema’s, functies en technologie. Zij zijn eerder geneigd om toegankelijkheid hierin mee te nemen. Bij een self hosted-platform, waarbij de website-eigenaar zelf meer controle heeft over de techniek en vormgeving, worden makkelijker niet-toegankelijke keuzes gemaakt.
Natuurlijk zijn alle frontend-elementen van de onderzochte platformen toegankelijk te maken. Ehter is dat proces makkelijker wanneer er een betere basis is. Dat betekent dat je bij het ene platform meer specialistische kennis nodig zult hebben om het toegankelijk te maken, dan bij het andere.
Lees ook:
- Koninklijke Visio investeert in digitale toegankelijkheid voor personen met visuele handicap
- Hoe overheidsinstellingen sneller applicaties en innovatieve diensten kunnen leveren