Organisaties missen waarde uit data door onbegrip business en IT

data paramedische dataverzameling

De kloof tussen business en IT is ook op het vlak van data-engineering erg groot. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van AMIS Conclusion onder digital leaders bij organisaties met meer dan 250 medewerkers. Ongeveer een derde van de respondenten geeft aan zich niet begrepen te voelen door de eigen IT-afdeling. Of door de IT-partner.

Weinig begrip van bedrijfsdoelstellingen

Uit het onderzoek komt naar voren dat respondenten stellen dat externe IT-partners beter in staat zijn waarde te halen uit beschikbare data dan eigen IT-afdelingen. Een kwart van de respondenten meent zelfs dat ten aanzien van de bedrijfsdoelstellingen géén waardevolle bijdrage wordt geleverd door de eigen IT-afdeling of IT-partner.

Meer begrip van de doelstellingen zou volgens hen leiden tot effectiever gebruik van de data. Dit bij zowel de IT-afdeling (46%) als de IT-partner (60%). Het gevolg van deze kloof is fors. 31 procent van de respondenten geeft aan dat de data onvoldoende actueel, betrouwbaar en/of beschikbaar is. En dat heeft logischerwijs direct impact op de bedrijfsvoering.

Complexe producten, te veel jargon

De kloof is te verklaren doordat IT’ers neigen naar complexe architectuur en veel jargon, terwijl de business vooral praktische oplossingen zoekt. Door te weinig afstemming en begrip tussen business en IT ontstaan data-oplossingen die voor data-engineers niet bruikbaar zijn voor de businessprocessen en dus tot onvoldoende waarde leiden.

Business en IT hand in hand

Wil je als organisatie business en IT hand in hand laten gaan? Dan is een integraal andere kijk op – en aanpak van – data nodig. Belangrijk daarbij is dat het bedrijf zich eerst focust op de concrete datavraag. Dat realtime data beschikbaar is om direct mee aan de slag te gaan, met korte lijnen waarin informatie uit het woud van data wordt gehaald. Zorgen dat deze data betrouwbaar, herhaalbaar en beschikbaar zijn.

Datalake: geen magische doos

De business wil vaak per se een datalake. Na implementatie vult IT dit met alle data, waarop de business plat gezegd alles mag uitzoeken. Uiteindelijk staat er dan een duur dataplatform, maar kan de business nog steeds niet realtime sturen. He is daarom van belang dat men zich realiseert dat een datalake geen magische doos is waar je alles ingooit om er kant-en-klare inzichten uit te krijgen.

Samenwerken noodzakelijk

Bedrijven hebben specialisten nodig die iets van al die data kunnen maken. En een serieuze aanpak rondom data-engineering en beheer van het dataplatform om hier blijvend waarde uit te halen. Een datalake kan helpen om de kloof tussen business en IT te dichten, maar alleen als deze twee werelden in dit traject van a tot z samenwerken.

De IT-afdeling als dataklusser

Opvallend in het onderzoek is dat eigen IT-afdelingen vaak slechter scoren dan IT-partners wat betreft begrip van de business. Uit het onderzoek blijkt oorzaak. Eigen afdelingen zeggen gemakkelijk ‘ja’ en tuigen dan allerlei fraaie dingen op die niet per se effectief zijn. IT-partners focussen in de regel meer op het eindresultaat. Er is meer vraag naar Intelligent Operations. Dat komt neer op het realtime ontsluiten van operationele databronnen die in een hoog volume met een hoge performance direct invloed kunnen uitoefenen op het primaire proces.

Gerelateerde berichten...