Locatiedata, geen weg terug!

Locatiedata spelen een steeds belangrijker rol. Dat is ook wel logisch. Die data zijn beschikbaar, waarom zou je ze dan niet gebruiken? De kosten van gebruik zijn ook nog eens laag. Kijk bijvoorbeeld naar www.pdok.nl. Jonge mensen met een goede geo-opleiding zijn steeds gemakkelijker te vinden – zie www.gogeo.nl en www.geoplaza.nl. Zij weten wat je kunt met al die locatiedata. Zij kennen de goede geo-ict-hulpmiddelen. Je hebt ze nodig.

Location Intelligence combineert volgens Wikipedia locatiegebonden gegevens met bedrijfsgegevens om nieuwe inzichten te creëren, om betere beslissingen te nemen en om bepaalde bedrijfsprocessen te optimaliseren en toe te passen. Je ziet steeds meer dat een integratie wordt bewerkstelligd tussen de Business Intelligence, Customer Intelligence en de Location Intelligence omgevingen.

ERP-pakketten en business softwarepakketten krijgen eigen GIS (Geografische Informatie Systemen)-dimensies. Je kunt dan gemakkelijk de relatie zien tussen kosten, opbrengsten, klantgedrag en medewerkersgedrag inclusief woon- en reisgedrag. In sectoren als zorg en logistiek zijn de voordelen direct en evident.

De combinatie met bedrijfsgegevens is overigens niet het enige wat Location Intelligence te bieden heeft. Met de inzet van Location Intelligence kun je maatschappelijke vraagstukken oplossen. In de gezondheidszorg worden levens gered door duidelijke plaatsbepaling.

Bij de HAS Hogeschool in Den Bosch is een lectoraat Location Intelligence ingericht. Dit nieuwe lectoraat richt zich op de vraag hoe in de domeinen agro, food en leefomgeving de verzamelde locatiedata slim kunnen worden ingezet. In de geosector wordt nog relatief weinig toegepast onderzoek uitgevoerd. De HAS ontwikkelde samen met werkgevers een onderzoekprofiel op het gebied van Location Intelligence.

Consumenten hoef je al lang niet meer te overtuigen. Zij gebruiken Location Intelligence elke dag. De toepassingen zijn al legio: buienradar, filemeldingen, fietscomputers, autonavigatie, datingsites en horecabezoek en –bestellingen.

In bedrijven en overheidsinstellingen valt nog veel te winnen met de toepassing van Location Intelligence. Vaak zijn we met elkaar nog een beetje beducht voor deze toepassingen. Het inbedden ervan brengt sterke veranderingen mee van bedrijfsprocessen en vraagt om nieuwe kennis van bijvoorbeeld geo-ict. Vaak gaan we te lang door met de eigen beperkte kennis van geo-ict en de bekende presentatie van bedrijfsinformatie. Het valt daarnaast niet mee om met jonge mensen om te gaan, die net van de opleidingen komen en die het beter weten.

Location Intelligence vraagt om snelle inbedding. De voordelen zijn te groot om die te laten zitten. Bijna alle informatie kent een locatiecomponent. Als je die component aan de informatie toevoegt, ontstaat een heel nieuwe context.

In Nederland zijn veel locatiedata gestandaardiseerd, gratis en goedkoop beschikbaar. We lopen daarmee voorop in Europa en in de wereld. Het komt nu aan op de toepassingen. Laten we daar met z’n allen werk van maken.

De weg terug naar de tijd zonder locatiedata is onbegaanbaar geworden.

Hendrik Westerbeek is directeur stichting Arbeidsmarkt Geo.

 

Gerelateerde berichten...