Waar liggen de businesscases bij de inzet van robots in Robotic Process Automation

We kunnen er niet meer omheen: de inzet van robots in administratieve processen, ook wel Robotic Process Automation (RPA) genoemd. Wat is het precies? Waar liggen de kansen en valkuilen? En op welke manier kunt u hier snel mee van start?

Omtrent de toepassing van RPA en Artificial Intelligence (AI) bevinden we ons zo ongeveer op het punt waar internet zich bevond in 1995: het was tot iedereen doorgedrongen dat internet de manier waarop we met elkaar communiceren en zakendoen indringend zou gaan veranderen, maar niemand wist nog precies hoe. Om dat te ontdekken hadden we eerst een ‘bubble’ nodig, die uit elkaar klapte en het kaf in de nieuwe businessmodellen scheidde van het koren. Dat koren heeft onze economie voorgoed veranderd.

Procesorkestratie zonder mensen

Zo zal het ook gaan met RPA en AI, beginnend in administratieve processen. Denk aan het overtypen van informatie van de ene applicatie in de andere, zoals adresinformatie vanuit een e-mail of brief in een CRM-systeem. Of het overnemen van data vanuit legacy-applicaties in nieuwe software. Je kunt robots programmeren, maar je kunt ze ook middels machine learning steeds slimmer laten worden. In dat geval worden traditionele scripts in de trant van ‘if, then’ aangevuld met AI. AI – een verzamelnaam voor machine learning en cognitieve software zoals text mining – kan chocola maken van ongestructureerde data: gesproken of geschreven teksten, foto’s, video’s. Robots met cognitieve vaardigheden zijn in staat om verbanden te leggen die tot nu toe alleen door mensen gelegd konden worden. Ze kunnen daardoor processen van A tot Z te orkestreren, zonder dat er nog mensen nodig zijn.

Businesscases

RPA, al dan niet in combinatie met AI, biedt verschillende voordelen. Consultancybureau You-Get heeft op een rij gezet wat de inzet van RPA kan opleveren.

 

Lees het hele verhaal online of in ICT/Magazine van maart.

 

Gerelateerde berichten...

X