Bart Stofberg: Zorgadministratie is nodig, maar vertrouwen is beter

Straaljagers

In zorginstellingen is de samenwerking tussen de mensen die zorg leveren gebaseerd op vertrouwen. Tegelijkertijd is de houding van verzekeraars en overheid naar de zorg toe juist heel erg wantrouwend.

Aan de voorkant vertrouwen en aan de achterkant wantrouwen, dat maakt het er voor een zorginstelling niet gemakkelijker op.  Voor alles geldt: Zorgadministratie is nodig, maar vertrouwen is beter. Maar hoe zit dat eigenlijk met de it-afdeling van de zorgverlener?

 

Complexe aangelegenheid

Zorg leveren is een complexe aangelegenheid. Iedere patiënt of cliënt is anders, elke aandoening is anders. Kwaliteit doet ertoe, als er iets mis gaat, heeft het nare gevolgen. Voor de patiënt/cliënt, maar uiteindelijk ook voor de zorgverlener. Tegelijkertijd mag en moet je hoge eisen stellen aan het eindresultaat.

Dat hebben zorginstellingen goed opgelost. De processen, checklists en protocollen zorgen ervoor dat er niks fout gaat, vandaar die vragen over varkensboerderijen en het samen zetten van een kruisje bij de te opereren knie.

Als je wilt dat iedere patiënt iedere dag op de juiste tijd de juiste dosering van het juiste medicijn krijgt: proces, gestandaardiseerd en geprotocolleerd.

 

Vertrouwen

Maar als je wilt dat de cliënt vervolgens de beste behandeling krijgt: vakmensen. Artsen, verpleegkundigen en andere specialisten werken met elkaar samen, ondersteund door processen en protocollen, op basis van vertrouwen. Vertrouwen in elkaars vakmanschap, maar ook vertrouwen in elkaars gedrevenheid en in elkaars bereidheid om samen te werken.

Want wat het proces niet kan, kunnen samenwerkende vakmensen wel: elke keer weer precies de juiste behandeling leveren, passend bij die patiënt en bij die aandoening.

 

Administratie

Maar dat is buiten de waard gerekend: de overheid en de verzekeraars. Die gooien zand in de machine en dat zand heet wantrouwen. Ze, de overheid en de verzekeraars, willen wel zeker weten dat alles volgens afspraak gaat. Die eis levert erg veel extra administratie op, administratie die ook nog eens maar één doel dient. Bewijslast leveren.

Administratie is nodig, want we willen een volgende keer weten wat we gedaan hebben en waarom, en we willen cijfers opbouwen voor onderzoek en wie weet voor big-data-ontdekkingen.

Maar eigenlijk zou dat genoeg moeten zijn en als ze dat willen zouden overheid en verzekeraars hun informatie maar moeten halen uit de data die met die doelen voor ogen is opgebouwd.

Lees het hele verhaal online of in ICT/Zorg van maart/april.

Gerelateerde berichten...