Wat is een 0800-nummer en wat zijn de voordelen?

In Nederland gebruikt bijna de helft van de (grotere) bedrijven in Nederland een 0800-nummer. Een 0800-nummer is een gratis nummer wat bedrijven kunnen gebruiken voor hun klantenservice. 0800-nummers worden gebruikt om gratis informatie te verstrekken of om diensten aan te bieden. De beller betaalt niks voor bellen naar dit nummer, ongeacht of de beller vanaf een vaste of mobiele aansluiting belt. Wat zijn de voordelen van een bedrijf om te kiezen voor een 0800- nummer te gebruiken?

De voordelen van een 0800-nummmer

Het gebruik van een 0800-nummer heeft meerdere voordelen, zowel voor het bedrijf als voor de beller. Voor de beller is het simpel, immers hij kan gratis contact opnemen met het bedrijf. Voor een bedrijf heeft het meerdere voordelen. Een van eerste voordelen is dat dit servicenummer gratis is. Een betaald telefoonnummer kan voor sommige (potentiële) klanten een reden zijn om geen contact op te nemen. Wanneer je gebruik maakt van een 0800 nummer is het risico dat je een gesprek misloopt veel kleiner. Het gebruik van dit gratis telefoonnummer geeft een bedrijf ook een klantvriendelijke uitstraling. Immers er kan gratis contact worden opgekomen. Ook kan het marketingtechnisch interessant zijn, zo kan er worden gekozen voor een naam nummer zoals 0800-SERVICE. Ook als je als bedrijf over meerdere locaties beschikt of als je niet wilt uitstralen dat je uit een bepaalde regio afkomstig bent, dan kun je kiezen voor een 0800-informatienummer. Immers er is geen netnummer wat de regio of plaats verraadt. De 0800-nummers worden per individueel telefoonnummer uitgegeven, hierdoor heb je altijd een uniek nummer. Het tarief voor de beller staat vast: bellen naar een 0800-nummer is altijd gratis.

Elk nadeel heeft zijn voordeel

Het gebruik van een 0800-nummer lijkt dus alleen maar voordelen op te leveren. Er is alleen één nadeel en dat is dat ze niet vanuit het buitenland kunnen worden gebeld. Dit komt door het feit dat de buitenlandse netwerken deze reeks niet voeren en het erg ingewikkeld is om kosten die in het buitenland worden gemaakt, aan de Nederlandse 0800-nummerhouder door te berekenen. Gelukkig is daar wel een oplossing voor. Wanneer je VoIP bellen gebruikt, bellen via IP-adressen, kun je gewoon gebruik maken van een 0800-nummer én naar het buitenland bellen. Een 0800-nmmer kun je namelijk koppelen aan de VoIP centrale en omdat je via IP-adressen belt is er geen gedoe met buitenlandse providers. Zo kun je dus zowel in binnen- als buitenland gebruik maken van een gratis 0800-nummer.

Gerelateerde berichten...