Black Friday week groot succes in Europa: vooral online

Black friday week goede deals

Black Friday Week was een groot succes, vooral voor online retailers. Betaaldienstverlener Mollie registreerde 7,3 procent meer uitgaven bij retailers in de week rondom Black Friday in Europa ten opzichte van vorig jaar.

Ook de gemiddelde orderwaarde steeg (+8,3%). De hogere uitgaven hebben onder andere te maken met het feit dat het aantal items per shopsessie met veertien procent toenam ten opzichte van vorig jaar. In de hele Black Friday Week vonden de meeste aankopen plaats op Black Friday zelf, met name tussen 10 en 11 uur ’s ochtends.

Populair: digitale producten, voertuigen en meubels

Dit jaar waren vooral digitale producten populair, Deze werden 24 procent vaker aangeschaft dan in 2022. Ook voertuigen waren dit jaar popilair (+13%), net als meubels (+9%). Alle sectoren – met uitzondering van digitale producten – zagen echter een kleinere toename in de uitgaven tijdens Black Friday week tussen 2022 en 2023 dan tussen de jaren 2021 en 2022. De modebranche ervoer zelfs een daling van tien procent in betalingsvolume ten opzichte van 2022. Dit sluit aan bij de dalende trend van het hele jaar in deze branche.

iDEAL meest populair in Nederland

iDEAL was tijdens de Black Friday week de favoriete betaalmethode in Nederland. Consumenten deden er driekwart van de aankopen (72%) mee. PayPal daarentegen was minder populair en werd slechts bij 3,3 procent van de aankopen ingezet. In 2021 ging dit nog om 5,1 procent.

Buy Now, Pay Later-methoden bleken in Nederland en België even populair als voorgaande jaren. In Duitsland nam het aantal aankopen met deze methoden juist met tien procent af. Onze oosterburen kozen dit jaar vaker voor de creditcard (+6,1%) en PayPal. Ook in het Verenigd Koninkrijk waren creditcards en andere Buy Now, Pay Later-methoden, zoals Klarna, graag gebruikte methoden.

Retailers zoeken naar meer financiering

Retailers zochten in aanloop naar het piekseizoen meer financiering en haalden volgens Mollie Capital-data in november twintig procent meer op dan het jaarlijkse gemiddelde. Het budget ging vooral naar het betalen van advertenties, voorraden en nieuwe tools, om zo optimaal voorbereid te zijn op de Black Friday week.

“Deze Black Friday week weerspiegelt de huidige economische situatie waarin Europese consumenten zich bevinden. Ze zijn op zoek naar de beste deals, niet alleen voor de feestdagen”, zegt Ken Serdons, CCO bij Mollie. “Deze data bevestigt ook dat voorkeur voor betaalmethoden per land en per type aankoop verschilt. Het is daarom belangrijk dat retailers verschillende betaalmethoden aanbieden om de check-out ervaring te optimaliseren om zo hun verkoop te verhogen.”

Lees ook:

Gerelateerde berichten...