Rapport Marktverkenning ICT in de zorg toch openbaar en legt ChipSoft op pijnbank

Zonsondergang met ketting die breekt

EPD-leverancier Chipsoft blijkt in het rapport ‘Marktverkenning ICT in de zorg’ flink op de pijnbank te liggen. Het rapport moest eigenlijk al twee jaar geleden openbaar worden, maar Chipsoft wist daar al die tijd een stokje voor te steken. De hoogste rechter bepaalde vorige week dat het rapport, met een paar kleine aanvullingen, alsnog openbaar moest worden.

Uit het rapport blijkt dat de markt voor informatiesystemen in de ziekenhuiszorg sterk geconcentreerd is. Er zijn maar een paar aanbieders van ziekenhuisinformatiesystemen in ons land. Toetreden tot de Nederlandse markt is ook moeilijk vanwege de nationale wet- en regelgeving, lokale inrichting en codestelsels, maar ook terughoudendheid van ziekenhuizen zelf. Bovendien is overstappen een kostbare zaak. Daarnaast schakelen ziekenhuizen niet graag over op een ander systeem, omdat het systeem erg verweven is met de processen in een ziekenhuis.

Geen goede aansluiting

Intussen ervaren gebruikers belemmeringen voor gegevensuitwisseling tussen informatiesytemen. Zo sluiten systemen van verschillende aanbieders niet goed op elkaar aan. En dat geeft problemen met de interoperabiliteit.

ChipSoft krijgt in het rapport een 4,9 voor tevredenheid in het algemeen. Concurrenten Epic (8,0) en Nexus (6,8) scoren op dat vlak wel voldoendes. Alleen Cerner/SAP scoorde nog lager dan Chipsoft met een 4,7. Maar zij zijn intussen van de Nederlandse markt verdwenen.

ChipSoft krijgt op vragen over transparantie rond de voorwaarden een 3,3 op een schaal van 5. Andere leveranciers scoren daar een 2,0. Het bedrijf scoort ook hoog bij onverwachte kosten. Het bedrijf scoort daar 3,2 op een schaal van 5. Epic scoort daar een 3,0.

Chipsoft scoort ook hoog als bedrijf dat ‘ongunstige/onvoordelige’ behandeling van klanten. Daar scoort het bedrijf het hoogst: een 3,4 op de schaal van vijf. Het bedrijft komt ook uit de bus als kampioen beperkingen rond gegevensuitwisseling met een score van 3,6 en stelt zich te dominant op. Epic doet het beter met een 2,5.

Ook andere EPD-leveranciers krijgen een veeg uit pan van gebruikers van de systemen. Epic is volgens gebruikers te veel gericht op de Amerikaanse markt. Nexus komt niet alle beloftes na.

Ondanks alles krijgt ChipSoft niet alleen kritiek over zich heen. Ziekenhuizen zijn bijvoorbeeld positief over de ontwikkelingen die ChipSoft brengt.

Kleine overwinning

Uit de rechtszaken haalt ChipSoft wel een kleine overwinning. Zo moest het rapport op last van de rechter op vier punten worden aangevuld met reacties van de leverancier zelf. Wat dat betreft kwam de rechter een beetje tegemoet aan de kritiek van Chipsoft dat het rapport meer leek op een klanttevredenheidsonderzoek.

Ziekenhuizen stellen bijvoorbeeld dat ze upgrades van het bedrijf krijgen opgedrongen. Volgens hen vervalt de ondersteuning als de ziekenhuizen zelf koppelingen bouwen. ChipSoft stelt dat dat niet klopt en ook niet staat in de contracten. Verder vindt ChipSoft de klachten over gebrek aan openheid van datamodellen en ontbreken van een ‘data dictionary’ onterecht.

Wel blijkt uit het rapport dat de rol van de ziekenhuizen en de overheid zelf ook beter kan. De ziekenhuizen zitten helemaal niet op één lijn stellen zich wel erg risicomijdend op. Andere partijen krijgen daardoor geen kans, die misschien wel goede alternatieven hebben.

De ACM publiceert de marktverkenning alsnog helemaal. Vorig jaar publiceerde de Autoriteit al een samenvatting. De hoogste rechter bepaalde vorige week dat de ACM het rapport alsnog, met vier aanpassingen, mag publiceren. Het rapport zelf dateert al van 2020.

Lees ook:

Gerelateerde berichten...