Kissebissen over focus

Brenno de Winter

Voor een duizelingwekkende 67 miljard dollar koopt Dell storage-, virtualisatie- en beveiligingsexpert EMC op. Precies in de maand dat HP toestemming krijgt om zichzelf juist op te splitsen en Dell gebrek aan focus verwijt. Maar wat is focus?

Met de acquisitie slaat Dell een megaslag, want niet alleen is EMC meester in opslag, ook herbergt het de marktleider in virtualisatie VMWare en het beveiligingsbedrijf RSA Security.

Terwijl Dell naar een completer aanbod gaat, maakt HP een diametraal andere beweging. Het bedrijf dat het toonbeeld was van groei door acquisitie besluit zichzelf op te splitsen in een PC- en printerbedrijf enerzijds en een leverancier van clouddiensten en services anderzijds. Zo kan het bedrijf zich beter concentreren. De focus staat centraal, is hun verhaal.

Dat de CEO van het inmiddels gesplitste HP het niet kon nalaten om concurrent Dell op de vingers te tikken qua gebrek aan focus, is vreemd. Want juist bij het kwakkelende HP zwalkt de strategie al geruime tijd.

HP’s lijst van aankopen boven een miljard dollar is lang: EDS (13,9), Compaq (25), Autonomy (11), Palm (1,2), Verifone (1,18), Procter & Gamble IT (3), Mercury Interactive (4,5), Opsware (1,6), 3Com (2,7), Fortify Software (2,75), ArcSight (1,5) en Aruba Networks (2,7). Dat betekent niet dat Dell daarmee automatisch gelijk heeft, maar aanmatigend van HP is het wel als je eerst precies hetzelfde als Dell deed, en faalde.

De gedachtegang van HP is opmerkelijk, omdat de omvang van een organisatie nauwelijks iets zegt over focus. Apple en Google zijn het levende bewijs dat je prima op meerdere paarden kunt wedden en toch succesvol kunt zijn. Het hangt er maar net vanaf hoe je je organisatie inricht om bij al die missies de juiste stappen te zetten.

Eckart Wintzen geloofde juist in de focus door voor zijn BDO een celfilosofie aan te hangen. Daarmee wilde hij de complexiteit van een te grote organisatie voorkomen. Begrijpelijk, want naarmate een bedrijf groeit, wordt het aanpassend vermogen steeds lastiger te organiseren. Onmogelijk is het echter niet.

Maar misschien is er niet een enkele waarheid. Zowel Dell als HP kunnen zeer succesvol zijn als hun visie klopt en de strategie goed wordt geëxecuteerd. Dát bepaalt uiteindelijk succes of mislukking. Verandering van spijs doet leven, dus een verandering van focus kan ook een nieuwe dynamiek brengen of juist concurrenten inspireren.

Het was HP zelf dat ooit in een garage van nog geen veertig vierkante meter begon met het bouwen van oscilloscopen. De verandering van focus naar computers was zo succesvol dat het bedrijf nu als de grondlegger van Sillicon Valley wordt gezien. Het succes kwam met hard werken aan innovatie en niet door te kissebissen over focus.

 

Brenno de Winter

brenno de winter werkt al heel lang in IT

Geef een reactie

Gerelateerde berichten...