Sorry, consultants, maar wanneer jullie weer ‘ns aankomen met een nieuw verhaal met een mooie afkorting, waarmee jullie aangeven dat de zorg nog efficiënter kan worden ingericht, waarmee de krapte in de zorg nog beter kan worden aangepakt, of de technologie de toenemende zorgvraag nog beter kan tackelen, dan denk ik zuchtend “JAM, Just Another Methodology”…..
Als medewerker werkzaam in een ziekenhuis zie ik elke dag de worsteling die de collega’s en het management doormaken om goede zorg te garanderen, om roosters kloppend te krijgen, om wachtlijsten korter te maken en om patiënten de beste en meest passende zorg te verlenen.
Natuurlijk, de (ICT-) technologie heeft de zorg veel goeds gebracht, we zijn inmiddels gelukkig ver verwijderd van papieren patiëntendossiers en van patiëntenoverdracht per fax, en beeldtechnologie laat artsen in het menselijk lichaam kijken zonder deze open te hoeven snijden; om nog maar te zwijgen van de schijnbaar onbegrensde mogelijkheden van artificial intelligence in de zorg, van precision medicine en van personalized healthcare dankzij data-driven healthcare.
Maar deze column gaat over methodologieën met prachtige afkortingen of namen zoals LEAN, ISM, USM, MSP, Agile en ….
Als ik dagelijks kijk naar al die hardwerkende zorgprofessionals die zich uit de naad werken voor de patiënten, die dubbele diensten draaien om roosters kloppend te krijgen, die diensten draaien terwijl de rest van Nederland weekend viert, aan het strand ligt of een festival bezoekt, die (naast hun dagelijkse hectiek, vaak ‘s avonds) zorgen dat de digitale dossiers op orde zijn, die door ziekte en uitval door burn-out van collega’s extra werk moeten verrichten, dan denk ik alleen maar “how can I help?”.
Want niemand zit te wachten op consultants in het ziekenhuis, die “het ei van Columbus” propageren met de belofte dat zij dankzij hun nieuwe aanpak (met een catchy afkorting) de druk kunnen verlichten in de zorg, de processen kunnen verbeteren en de winstgevendheid kunnen verhogen.
Laten we de issues in de zorg van binnenuit oppakken, met eigen mensen, met de kennis en ervaring die ruimschoots aanwezig is in de ziekenhuizen, met de ICT-afdeling van het ziekenhuis zelf, met Medische Technologie en met procesmanagers, maar vooral met de medisch specialisten en de verpleegkundigen zelf. Met de sterilisatieafdeling, de apotheek en het facilitair bedrijf (en vele anderen).
Laten we de zorg en de ICT in perfecte samenwerking de gelegenheid geven om het ziekenhuis van de toekomst te ontwerpen, zodat we de zorg in de toekomst kunnen blijven garanderen in Nederland.
Lees ook:
- Hoelang kan een ziekenhuis zonder haar ICT?
- Geachte RvB, ICT is geen “enge ziekte”