ING: aantal webshops wordt groter dan aantal fysieke winkels

online shop online omzet consumentenrechten

Begin 2022 zijn er meer webshops dan non-food winkels. Dat blijkt uit een analyse van ING. Dat betekent nog grotere gaten in de winkelstraten.

Eén op de zes winkels verdween volgens de analyse in de periode 2010-2021. Dat zijn bijna 14.000 winkels minder. In het afgelopen decennium verdween bijvoorbeeld naast de vele mode- en schoenenwinkels circa de helft van de speelgoed- en een kwart van de elektronicawinkels.

Het aantal supermarkten nam wel toe (+6,5%), terwijl het aantal webwinkels steeg van 12.500 naar 63.000. Een groot deel daarvan heeft minimale omzet, maar uiteraard zijn er ook enkele zeer grote online bedrijven.

In 2020 steeg het aantal webshops met 28% en sloot ruim 1% van de fysieke non-food winkels. Ervan uitgaande dat ook in 2021 ruim 1% van de winkels stopt en het groeitempo van het aantal webshops normaliseert naar circa 10% dan zijn er begin 2022 meer webshops dan fysieke non-food winkels.

Lichte groei retailomzet dankzij online verkopen

De onzekerheden rond de versoepelingen van de maatregelen en de ontwikkeling van het coronavirus blijven. De onzekerheidsmarge rondom de ramingen in dit vooruitzicht blijft daardoor groter dan gebruikelijk. Na een extreme toename van de retailomzet van 6% in 2020, voorspelt ING voor 2021 een lichte groei van 1,5%. De groei is uitsluitend te danken aan de aanhoudend hoge groei in het online segment (+25% in 2021). In de fysieke food en non-food retail stagneert de omzet.

De indicatoren voor het consumentenvertrouwen verbeterden in het tweede halfjaar van 2020 en het eerste kwartaal van 2021 langzaam maar zeker. Pindata van ING laten zien dat de consumentenbestedingen vooral opleefden na de heropening van de winkels (en terrassen) op 28 april. De eerdere stappen van ‘click & collect’ en winkelen of afspraak hadden een geringere impact.

De boost die de coronacrisis en de lockdowns gaf aan de online verkopen en webshops zet zich voort in 2021. Een nog groter deel van de consumenten ontwikkelde tijdens de coronacrisis een voorkeur voor de snelheid en gemak van het online kanaal. Tot in mei groeiden de online aankopen volgens analyse van de ING en iDeal data met 70-80% ten opzichte van 2020, na een groei van ruim boven de 100% in het eerste kwartaal.

Uitgaande van een forse terugval van de groei in het derde en zelfs een achteruitgang in het vierde kwartaal resulteert een jaargroei van de online aankopen van zo’n 25%. Ook in het post-corona tijdperk zullen online verkopen blijven floreren. In 2022 zullen de groeicijfers weliswaar afzwakken, maar dan ligt een flink deel van de koek definitief bij het online kanaal.

Winkellandschap

Daarom zal wel het winkellandschap blijvend veranderen. Er is tijdens de lockdowns over een breed front geïnvesteerd in e-commerce, inclusief data analyse. Van de totale online omzet vindt ongeveer 60% plaats via pure webshops zoals Bol.com, Coolblue, Amazon en Wehkamp en 40% via het multichannel kanaal. Doordat de balans bij fysieke retailers meer naar online verschuift is de groei in het multichannel kanaal in 2021 (+35%) ook hoger dan bij de pure webshops (+15%).

Veel non-food winkels investeerden tijdens de lockdown in het onlinekanaal. De internetverkopen konden echter veelal het omzetverlies in de ‘stenen winkel’ niet goedmaken. Getroffen retailers weten te overleven door steunpakketten van de overheid, belastinguitstel en regelingen met verhuurders en banken.

Lees ook:

Gerelateerde berichten...

X