“Publieke dienstverlening vraagt minder en beter uitvoerbare wet- en regelgeving”

publieke

Minder en beter uitvoerbare wet- en regelgeving. Dat helpt de publieke dienstverlening voor burgers en ondernemers te verbeteren. Dat staat in de reactie van het kabinet op de eerste Staat van de Uitvoering. Dit is een periodiek terugkerende publicatie. Het stuk informeert de politiek over de knelpunten in de publieke dienstverlening. De publicatie werd eerder dit jaar aan de Tweede Kamer overhandigd. Het kabinet wil zich inzetten voor beter uitvoerbare wet- en regelgeving. Het erkent echter ook dat de verandering omvangrijk is en het een kwestie wordt van de lange adem.

Beperkt aandacht voor ICT

Verminderen en verbeteren van wet- en regelgeving gaat zeker bijdragen aan een betere publieke dienstverlening, stelt Johan de Jong, Expert Digitale Overheid bij CGI Nederland. “Vanuit het perspectief van burgers en bedrijven is het ook belangrijk aandacht te besteden aan de uitvoering van de wetten en regels die resteren. Het kabinet besteedt in dit kader in zijn reactie echter beperkt aandacht aan hoe digitalisering kan bijdragen aan een verbeterde publieke dienstverlening.”

Kabinet benoemt de legacy-problematiek

Om te kunnen sturen is het voor het kabinet belangrijk om inzicht te hebben in de rol van ICT en hoe deze de uitvoering kan verbeteren en vereenvoudigen, geeft De Jong aan. “Het kabinet erkent het belang hiervan en benoemt de legacy-problematiek en de mogelijkheid van een multifunctioneel organisatieoverschrijdend gegevenslandschap. Door te sturen op de realisatie van wendbare uitvoeringsplatformen en het optimaal gebruik van data over de grenzen van uitvoeringsorganisaties heen, kan de dienstverlening als geheel worden verbeterd. Dit vereist verdere ontwikkeling van de digitale basisinfrastructuur en de digitale stelsels.”

Kabinet moet lange termijnvisie omarmen

Naast budget vraagt dit ook van de politiek om een visie en om commitment voor de lange termijn. De Jong: “Zonder sturing op de ontwikkeling van de digitale infrastructuur van de overheid blijven complexiteit, inefficiëntie en suboptimale dienstverlening langer bestaan.”

Gerelateerde berichten...