Grote ondernemingen worstelen met digitale strategie

Ook al hebben grote ondernemingen digitale strategie hoog op de agenda, de problemen die ze ermee hebben zijn er niet minder om. Dat blijkt uit de CIO Survey 2015 van KPMG en Harvey Nash. Vooral vormgeven van de digitale strategie valt de ondenemingen zwaar.

Het tempo waarin de digitalisering zich voltrekt en de dringende noodzaak om te innoveren maken het lastig een goede digitale ondernemingsstrategie te realiseren. Ook in huis halen van de noodzakelijke kennis en vaardigheden blijkt geen sinecure. Aantrekken van specialisten die big data kunnen analyseren blijkt het meest nijpend.

Aan het onderzoek werkten wereldwijd bijna 4.000 CIO’s mee. Zo’n 75% van hen zegt dat de onderneming nog niet beschikt over een digitale ondernemingsstrategie. Twee derde verwacht daarbij dat de digitalisering de huidige bedrijfsvoering ingrijpend zal veranderen. Een meerderheid verwacht dat de gevolgen van deze disruptie binnen nu en twee jaar merkbaar zullen zijn.

In een poging toch een digitale strategie van de grond te krijgen, stellen veel bedrijven naast de Chief Information Officer (CIO) ook een Chief Digital Officer (CDO) aan.

KPMG noemt de opmars van de CDO opvallend. “Het is een signaal dat de nood bij de bedrijven kennelijk hoog is,” zegt William Koot, partner bij KPMG Management Consulting. “Ze willen kennelijk vaart maken met de ontwikkeling van hun digitale activiteiten en gaan dus zo op zoek naar de noodzakelijke competenties.”

De verantwoordelijkheden van de CDO verschillen overigens wel aanzienlijk. Bij minder dan de helft van de bedrijven heeft de CDO volledige verantwoording over de digitale strategie.

De bedrijven die geen overige CDO hebben, laten overigens de CIO, de CMO en de CEO het leiderschap delen. Een op de vier heeft de digitale strategie nog steeds aan de marketingafdeling toebedeeld. Dat aantal is al wel met 16% gedaald ten opzichte van vorig jaar.

Voor het aantrekken van de benodigde competenties doen steeds meer bedrijven een beroep op mensen van buiten. De helft van de CIO’s geeft aan dat zij externen inhuren. “De invloed van dit tekort laat zicht steeds sterker gelden”, zegt Jan-Leen ’t Jong, algemeen directeur van Harvey Nash.  “Vooral functies op  het gebied van enterprise architecture, big data en project management worden op deze manier vervuld. Significant is daarbij dat het verbeteren van processen en efficiency belangrijkeris  geworden dan kostenbeheersing. IT-projecten die geld opleveren zijn daarbij belangrijker dan IT-projecten die geld besparen. Bijna 40% van de CIO’s kent aan het leveren van analytische informatie en business intelligence de hoogste prioriteit toe.”

 

 

Geef een reactie

Gerelateerde berichten...