Online omzet winkels januari 20 bijna 10 procent hoger

acm thuiswinkel.org achteraf betalen iDEAL

De online omzet was in januari van dit jaar 9,9 procent hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder. Dat stelt het CBS in een rapport.

De omzet van webwinkels die (bijna) helemaal via internet verkopen was10,3 procent hoger. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide ook. Deze sector groeide met met 9,4 procent.

 

Branches

De cijfers van de detailhandel via postorder en internet komen voor rekening van bedrijven die voornamelijk via postorder en/of internet goederen aan de consument verkopen. Deze cijfers geven geen beeld van de totale detailhandelsverkoop via internet.

De omzet van fysieke winkelbedrijven die ook via internet handelen wordt opgeteld bij de hoofdactiviteiten van deze bedrijven. Zo komt de omzet van een kledingwinkel die deels via internet toe aan de branche kledingwinkels. Dit zorgt volgens het CBS dan ook voor iets vertekende cijfers. Die kunnen in feite dus hoger liggen.

 

Online omzet detailhandel

CBS publiceert niet alleen cijfers over de totale omzet van de postorder- en internetbedrijven maar ook gegevens over de omzet via internet van het midden- en grootbedrijf (10 werkzame personen en meer) van de detailhandel.

Hier is onderscheid tussen de pure internetverkopers en multi-channelers. De pure internetverkopers hebben dus als hoofdactiviteit de verkoop via het internet, de multi-channelers kenmerken zich door de verkoop via het internet als nevenactiviteit naast de ‘fysieke’ verkoop in winkels.

 

Europese webwinkels ook in de lift

De omzet van webwinkels in ons Nederland groeit ook. Vooral die van buitenlandse online winkels in de EU stijgt. In het derde kwartaal van 2019 gaven Nederlandse consumenten 455 miljoen euro uit bij buitenlandse internetwinkels in de Europese Unie. Dit meldt het CBS op basis van lopend onderzoek.

Dat is bijna 20 procent meer dan in het derde kwartaal van 2018. Toen besteedden Nederlanders voor 380 miljoen euro bij Europese webwinkels. De internetverkopen van in Nederland gevestigde detailhandelaren stegen ook. In het derde kwartaal van 2019 was dat 17,5 procent hoger.

 

Gerelateerde berichten...