Techreuzen maken gedragscode tegen nepnieuws: EU wil meer

sociale

Een aantal techreuzen heeft een eigen gedragscode opgesteld ter bestrijding van nepnieuws. De Europese Commissie (EC) liet dit eind deze week weten en publiceert daar meteen ook een kritische reactie bij.

De bedrijven willen met de zelf opgestelde code nu en in de toekomst zorgen dat kwaadwillenden geen verkiezingen meer kunnen manipuleren.

De code is opgesteld door Google, Facebook en Twitter. Verder werkt een aantal advertentiebedrijven eraan mee. Woensdag vindt de officiële presentatie aan de Europese Commissie plaats, maar de eerste reactie is dus al binnen.

 

Mooi begin

De Europese Commissie noemt het een mooi begin, maar niet voldoende. In de reactie stelt de commissie dan ook dat ze zullen ingrijpen als de pogingen te weinig resultaat opleveren.

De kritische geluiden van de commissie klinken niet zomaar. Al in april van dit jaar riep de EC techbedrijven al op om snel met5 een plan te komen tegen de verspreiding van nepnieuws.Ook tegen andere vormen van desinformatie en nepaccounts moet worden opgetreden. Verder moet er openheid komen over betalingen aan de techbedrijven.

 

Authentieke informatie

In de gedragscode die de techreuzen hebben opgesteld wordt meer openheid beloofd over zaken als wie voor advertenties betaalt en waar nieuws en andere informatie vandaan komt. De bedrijven gaan verder zogeheten authentieke informatie sneller voorrang. Deze berichten komen dan ook eerder bovenaan te staan.

Verder zullen nepaccounts sneller verwijderd worden. Gebruikers zelf krijgen meer mogelijkheden om zelf melding te maken van nepnieuws en desinformatie.

De bedrijven gaan de werking van de code elk jaar evalueren. Dat gebeurt door externe bedrijven en instanties.

 

Onder vuur

De bedrijven liggen al langer onder vuur vanwege verspreiding van nepnieuws en desinformatie.

Afgelopen zomer verwijderde zoekreus Google 39 kanalen op YouTube die verwant waren aan Iran. In die zelfde periode verwijderde Facebook zo’n twintig accounts van prominente personen en organisaties uit Myanmar.

Google had de accounts deels zelf opgemerkt en deels werden ze getipt.

 

Gerelateerde berichten...