Waarom zijn gepersonaliseerde producten in 2021 een trend in de verzekeringssector?

Partnernieuws

De samenleving verandert voortdurend en het is belangrijk dat verzekeringsmaatschappijen zich daaraan blijven aanpassen. Daarom zullen er in 2021 belangrijke trends op het gebied van personalisatie in de sector worden geïmplementeerd. In dit artikel zetten we voor je op een rijtje wat je zoal kan verwachten.

Een veranderende samenleving

Met het oog op het milieu en de toekomst, worden er steeds meer spullen gedeeld, omdat dat makkelijker en goedkoper is dan zelf iets aanschaffen wat je niet regelmatig gebruikt. Denk daarbij bijvoorbeeld aan twee gezinnen in dezelfde straat die samen een auto delen of aan een woning die soms wordt verhuurd aan toeristen.

Bestaande verzekeringspolissen zijn nog niet ingericht op dit soort situaties en daardoor ontstaat er nog vaak onduidelijkheid over welke verzekering kan worden aangesproken wanneer er schade is. Stel bijvoorbeeld dat je je huis voor een weekend verhuurt aan wat vakantiegangers, dan kan je als er iets misgaat, niet bij iedere verzekeringsmaatschappij aanspraak maken op je inboedelverzekering. Veel mensen komen er dus pas achteraf achter dat ze niet op de juiste manier verzekerd zijn en dat is erg zonde.

Informatie verzamelen

In 2021 wordt het voor bedrijven in de verzekeringssector veel gemakkelijker om data over (potentiële) klanten te verzamelen en te analyseren. Aan de hand van die informatie kan een verzekeraar vervolgens inspelen op de markt. Data over het koopgedrag van consumenten kan daarbij bijvoorbeeld heel handig zijn. Als het blijkt dat er veel mensen in de leeftijd tussen 30 en 35 een nieuwe auto kopen, dan kan de verzekeraar die informatie gebruiken om autoverzekeringen aan te bieden die ook aansluiten bij de rest van de levensstijl van deze doelgroep.
Hoe meer data een verzekeringsmaatschappij heeft, bijvoorbeeld hoe veel mensen een laptop hebben, hoe makkelijker het is om een verzekering te ontwikkelen die precies is afgestemd op de behoeftes van de klant, kijk bijvoorbeeld eens naar dit voorbeeld van Lemonade.

Voor iedereen voordelig

Je denkt misschien al snel dat het alleen voordelig is voor de verzekeraar om gepersonaliseerde verzekeringen aan te bieden, maar niets is minder waar. Het is ook voor de verzekerde voordelig om een gepersonaliseerde verzekering af te kunnen sluiten. Als je nu eens goed naar al je huidige verzekeringspolissen zou kijken, kom je er al snel achter dat je ook voor dingen betaalt die helemaal niet op jou van toepassing zijn. Bij een gepersonaliseerde verzekering betaal je alleen voor dat wat je echt nodig hebt en dat kan voor beide partijen in de kosten schelen.

Gepersonaliseerde verzekeringen in de praktijk

Op dit moment zijn zorgverzekeringen al in grote mate gepersonaliseerd. Mannen worden bijvoorbeeld niet verzekerd voor allerlei medische kosten die bij een zwangerschap komen kijken en mensen met een slecht gebit kunnen zich juist extra laten verzekeren voor de kosten van de tandarts. Je zorgverzekering past dus altijd bij jouw situatie en jouw behoeftes.
Er zijn ook al een aantal verzekeraars die hun reisverzekering aanpassen aan het land van je bestemming en de risico’s die daaraan verbonden zijn. Bij een wintersportvakantie is het bijvoorbeeld een goed idee om verzekerd te zijn tegen letselschade, terwijl je in een stad weer meer baat hebt bij een verzekering tegen diefstal. In de toekomst kan je al je verzekeringen op deze manier laten aanpassen.

Stel bijvoorbeeld dat de verzekeringsmaatschappij van jouw smart-auto informatie krijgt over je rijgedrag, waaruit kan worden opgemaakt dat je je altijd netjes aan de snelheidslimiet houdt en dat je verantwoordelijk bent in het verkeer. Dan kan de verzekeringsmaatschappij ervan uitgaan dat het risico dat jij schade maakt relatief klein is en ervoor kiezen om jou een lagere premie aan te bieden.

Ook de verzekeringen voor je woning kunnen gemakkelijk gepersonaliseerd worden als je gebruikt maakt van slimme apparaten. Als je bijvoorbeeld een beveiligingscamera, automatische lichten en een alarm hebt geïnstalleerd, dan kan de verzekeringsmaatschappij ervan uitgaan dat de kans dat je een claim indient voor een inbraak lager dan gemiddeld is. Je krijgt dan dus een lagere polis aangeboden.

Meer gemak

Tot slot zal het inzien, aanpassen en annuleren van je verzekeringen in 2021 ook een stuk makkelijker worden. Zowel de verkoop als de service van verzekeringsmaatschappijen zal grotendeels online en via apps worden afgehandeld, waardoor het voor jou als consument mogelijk wordt om snel toegang te krijgen tot je informatie. Via de app zal je vervolgens ook suggesties voor persoonlijke verzekeringen krijgen en bijvoorbeeld worden gewaarschuwd wanneer de verzekeringsmaatschappij denkt dat je huidige verzekeringen niet langer passen bij jouw situatie.

Gerelateerde berichten...