Hack Friday: elke derde Nederlander slachtoffer van online fraude

klantenservice

Blackfriday. 6 miljoen Nederlandse shoppers zijn dit jaar van plan om van de grootste uitverkoop van het jaar te profiteren. Uit onderzoek van cybersecuritybedrijf NordVPN blijkt dat een op de drie Nederlanders (30%) wel eens slachtoffer is geworden van een online shopping scam, wat neerkomt op zo’n 5 miljoen mensen.

Met Black Friday voor de deur hebben cyberscammers hun zinnen gezet op één op de drie Nederlanders die van deze uitverkoop willen profiteren. 35% van de Nederlandse shoppers zegt koopjes te willen inslaan tijdens Cyber Monday, Black Friday of kerstuitverkopen. 37% moet hier nog over beslissen.

Het werk van online criminelen wordt makkelijk gemaakt door de miljoenen Nederlandse consumenten die bereid zijn een schat aan persoonlijke informatie op te geven in ruil voor een extra korting of een freebie. Opvallend daarbij is, dat mensen die al eens opgelicht zijn, zich niet minder enthousiast op de uitverkoop storten.

Eerste plek voor Nederland

Van alle mensen die wel eens met oplichting te maken hebben gehad, voeren Nederlanders het lijstje van alle onderzochte landen aan als het neerkomt op het overhandigen van irrelevante informatie om extra korting of een freebie te krijgen. Nederlanders die bereid waren te vertellen wie hun werkgever was, hadden bijvoorbeeld een twee keer zo grote kans te worden opgelicht. Wie creditcardnummers deelde zelfs drie keer.

Naast populaire gegevens die Nederlanders bereid zijn prijs te geven, zoals likes en dislikes (41%), woonadres (25%) of werkfunctie (19%), zou een deel van de Nederlanders (4%) zijn creditcardgegevens afstaan. En een op de tien (10%) zou prijsgeven waar hij werkt. Nog eens 7% zou zelfs de naam van hun kinderen geven om een extra koopje te kunnen scoren.

Nederlanders die al eens tijdens het online shoppen opgelicht zijn, weten over het algemeen weinig over cybersecurity. Ze zijn ook sneller bereid persoonlijke gegevens te overhandigen dan degenen die nog nooit opgelicht zijn. In totaal is 94% van de slachtoffers van oplichting nog steeds bereid ten minste een aantal persoonlijke gegevens te verstrekken om een bonus, korting of gratis dienst te ontvangen.

Voor 1 op de 3 Nederlanders (30%) is de prijs van het product hun eerste prioriteit wanneer ze online shoppen, gevolgd door de veiligheid van het product (24%) en de betrouwbaarheid van de verkoper (19%). Daarentegen letten zij het minst op de leveringskosten en -voorwaarden (20%).

Opletten

Het is echter essentieel om te letten op de beveiligingscertificaten van websites en op je hoede te zijn voor elke site die om gegevens vraagt die ze gewoon niet nodig hebben. Als een aanbieding te mooi lijkt om waar te zijn, is dat waarschijnlijk ook zo.

Gerelateerde berichten...