Living Lab Vitalis: gebruiker is belangrijker dan technologie

Wie bezig is met zorginnovatie stapt al snel in de valkuil van het centraal stellen van de technologie. Voor je het weet is een dure oplossing gerealiseerd waar eigenlijk geen behoefte aan is. Vitalis draait het om met het Living Lab op de locatie Vonderhof.

Samen met Fontys Hogeschool en diverse leveranciers is een demowoning ingericht die volhangt met technologie. Hier vindt onderzoek naar kosten versus opbrengsten.

Birgit Kersten is manager intensieve zorg op Vonderhof, met innovatie in haar portefeuille. Ze is van huis uit verpleegkundige, een achtergrond die van pas komt nu ze nadenkt over innovatie. “De ouderenzorg heeft als taak om mensen gelukkig oud te laten zijn”, vindt Kersten. “Geluk zit vaak in kleine dingen. Dat vergeten we snel. We denken meteen groot, in termen van leefcirkels, 360 graden camera’s enzovoort. De kunst is om ook klein te denken.” Ze lacht: “Weet je wat geluk kan brengen? Een selfie maken met een bewoner. Is dat technologische innovatie in de zorg? Ja, waarom niet?”

 

Hulpmiddel

Ze noemt dit voorbeeld bewust omdat het laat zien dat technologie slechts een hulpmiddel is. Waar het echt om gaat, is ander gedrag van medewerkers. Dat wordt te vaak vergeten, vindt ze. “Als je leefcirkels voor mensen met dementie gaat implementeren, maar je neemt de medewerkers van het restaurant beneden daarin niet mee, dan begeleiden zij iedereen van de PG-afdeling gewoon weer terug naar hun verdieping. Er komt veel meer bij kijken dan het realiseren van een goede technologische oplossing.”

Dat bleek ook toen Vitalis enkele jaren geleden begon met de inrichting van het Living Lab, een demowoning die volhangt met technologie.

Lees het hele verhaal online of in ICT/zorg van juni.

Gerelateerde berichten...

X