Nederlanders kopen steeds vaker bij buitenlandse webshops

China vorm van land in rood

Ieder jaar shopt de gemiddelde Nederlander meer bij buitenlandse webshops.Vooral China is populair. Dit blijkt uit het Ecommerce rapport 2019.

Het aantal mensen dat enkel in Nederland online winkelt daalde in die periode van 63 naar 51 procent. Negen procent van de Nederlanders hun online aankopen vorig jaar enkel bij webshops over de grens.

Nog eens 40 procent maakte zowel gebruik van webshops in Nederland als in het buitenland. In 2016 was dit respectievelijk 7 en 32 procent.

 

China

Vooral Chinese webshops zijn populair. 45 procent van de buitenlandse aankopen komt daarvandaan. Ook vanuit Frankrijk (26%) en Engeland (21%) komen regelmatig pakjes in ons land aan.

Toch blijkt niet iedereen happig op het online winkelen in Azië. Een derde van de Nederlanders vertrouwt de kwaliteit van de producten namelijk niet. Daarnaast vindt 32 procent het gemakkelijker om via een Nederlandse webshop te bestellen en is een kwart bang dat het pakketje niet aan zal komen.

 

VS minder populair

Opvallend is dat er niet veel aankopen vanuit de Verenigde Staten komen. 72 procent van de Nederlanders heeft hier nog nooit iets gekocht en slechts vier procent shopt regelmatig bij webshops uit de VS. Gemiddeld genomen zijn Europa en Azië ongeveer even populair. Het percentage dat regelmatig shopt in Azië ligt echter wel zeven procent hoger dan in Europa.

 

Buitenlandse webshops

Wie vanuit Nederland hostingruimte wil inlopen bij een bedrijf in een ander Europees land, stuitte tot vorig jaar op problemen. Aan dit zogenaamde geoblocking is een definitief einde gekomen en dat zorgt dat van de buitenlandse webshops Europese het makkelijkst bereikbaar zijn.

Brussel stelt dat webwinkels hun digitale diensten aan Europese webwinkelaars moeten aanbieden. Dit ongeacht het land waarin de klant woont. Het moet bijvoorbeeld mogelijk zijn om als Nederlandse klant hostingruimte bij een bedrijf in een ander Europees land in te kopen.

Dat zelfde geldt ook voor de aankoop en verzending van goederen. De webwinkel hoeft net per se zelf te zorgen voor verzending van Nederlandse bestellingen bij bijvoorbeeld een Duitse webshop. Wel moet de online winkel de klant gelegenheid bieden om ofwel zelf een bezorger te regelen, ofwel zelf de koelkast op te halen.

Volgens de nieuwe wet mogen webwinkels hun klanten ook niet meer doorsturen naar een aparte landelijke pagina. De webshop moet zich in plaats van alleen op eigen land, richten op klanten uit de hele EU. Klanten van buiten het eigen land mogen daarbij niet meer op barrières stuiten.

 

Shana Snellen, Marketing Manager Benelux bij SAP Customer Experience, ziet in deze verschuiving een kans voor retailers: “Het wordt steeds gemakkelijker en goedkoper om in het buitenland items te bestellen. Dit kan in eerste instantie klinken als een uitdaging voor Nederlandse retailers, maar ik hoop dat ze dit juist als kans zien. Grote spelers in Nederland onderscheiden zich door de goede service die ze bieden. Door nu in te zetten op een optimale en persoonlijke customer experience, zien consumenten de waarde van jouw organisatie in. Als je je weet te onderscheiden op service-gebied, hoef je niet bang te zijn dat je klanten verliest aan Chinese webshops.”

 

Gerelateerde berichten...