Online omzet detailhandel verdubbelt in jaar tijd

consumenten ACM webshop

De online omzet van de Nederlandse detailhandel was in februari dit jaar bijna 104 procent hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder. Dat maakt het CBS bekend.

Het statistiekbureau meldt meteen ook dat het een record betreft. Sinds het begin van de publicatie van de internetverkopen in januari 2014 was de groei in deze sector niet zo sterk. Dat geldt ook voor de multi-channelers. Dat zijn winkels die zowel online verkopen als in fysieke winkels.

Multi-channelers met als hoofdactiviteit verkoop via internet hebben 65,1 procent meer omgezet. De online omzet van winkels waarvan de fysieke verkoop normaal gesproken de nevenactiviteit is  groeide met 162,1 procent.

Dit staat in schril contrast met de cijfers in de fysieke detailhandel. Deze sector zette in februari 2,8 procent minder om dan in februari 2020. Het verkoopvolume was 4,5 procent lager. Door de aanhoudende strenge maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus leed de non-foodsector ook in februari een fors omzetverlies. De foodsector realiseerde echter meer omzet dan een jaar eerder. Online werd 103,7 procent meer omgezet door de detailhandel.

De omzet van de winkels in non-food kromp in februari met 30,3 procent. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) was 31,6 procent lager dan een jaar eerder. Vrijwel alle branches in de non-foodsector leden omzetverlies. De daling van de omzet was het grootst bij de kledingwinkels en de winkels in schoenen en lederwaren.

Voor veel winkelbedrijven was het online kanaal en click en collect de enige mogelijkheid om omzet te behalen in februari. Drogisterijen waren een van de uitzonderingen in de non-foodsector. Deze winkels zetten in februari meer om dan een jaar eerder.

De winkels in voedings- en genotmiddelen hebben in februari 8,7 procent meer omgezet dan in februari 2020. Het verkoopvolume groeide met 7,7 procent. De omzet van de supermarkten lag 9,4 procent hoger dan een jaar eerder. De omzet van speciaalzaken groeide 3,8 procent in vergelijking met een jaar eerder.

Lees ook:

 

Gerelateerde berichten...